Fiske 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiske 1 relaterar till syftet med ämnet fiske, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om ekologiska samband och om de förhållanden som påverkar förekomsten av fisk samt om hur naturresursen fisk förvaltas på ett ekologiskt hållbart sätt.
- Förmåga att organisera, planera och utföra arbetsuppgifter inom fiske.
- Förmåga att använda metoder, redskap, teknisk utrustning, verktyg och material i samband med fiske.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt att bedöma olycksrisker och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör yrkesmässigt fiske.
- Kunskaper om olika fiskarter samt om skador och sjukdomar på fisk.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiske 1.
Arbetsuppgifter
- Arbete med fiske samt fångstmetoder och metoder för att hitta fångstplatser.
- Användning av fiskeredskap och teknisk utrustning för arbetsuppgifter inom fiske.
- Loggbok för att redovisa fångst.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med fiske.
- Säkerhetsföreskrifter, till exempel för säkerhet på sjön.
- Lagar och andra bestämmelser som rör fiske, till exempel miljölagstiftning och bestämmelser som reglerar rätt till fiske, tidpunkt för fångst, minimimått och redskapens utformning och antal.
Biologisk grund
- Förekomst av fisk i olika vattenmiljöer samt hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen.
- Vattenmiljöer och klimatets inverkan på artsammansättning och tillgång på fisk.
- Fiskarter som används för konsumtion.
- Vanliga skador och sjukdomar på fisk.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiske 1.
Eleven redogör översiktligt för förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer och för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen.
Eleven redogör utförligt för förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer och för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer och för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen.
Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom fiske.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven i samråd med handledare teknisk utrustning, verktyg och material för de olika arbetsuppgifterna.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, gör en enkel bedömning av olycksrisker samt vidtar i samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör yrkesmässigt fiske.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom fiske.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning, verktyg och material för de olika arbetsuppgifterna.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, gör en välgrundad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör yrkesmässigt fiske.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom fiske.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning, verktyg och material för de olika arbetsuppgifterna.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, gör en välgrundad och nyanserad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör yrkesmässigt fiske.
I samband med fiske identifierar eleven med viss säkerhet skador och sjukdomar på fisken samt redogör översiktligt för möjliga orsaker till skadorna och sjukdomarna.
I samband med fiske identifierar eleven med viss säkerhet skador och sjukdomar på fisken samt redogör utförligt för möjliga orsaker till skadorna och sjukdomarna.
I samband med fiske identifierar eleven med säkerhet skador och sjukdomar på fisken samt redogör utförligt och nyanserat för möjliga orsaker till skadorna och sjukdomarna.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."