Fiske 2

kurs
Ämne
Kurskod
FISFIS02
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiske 2 relaterar till syftet med ämnet fiske, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiske 2.

Arbetsuppgifter

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Biologisk grund

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiske 2.

E
Eleven redogör översiktligt för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen.
Redogörelsen innehåller enkla förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer.
C
Eleven redogör utförligt för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen.
Redogörelsen innehåller välgrundade förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer.
E
Eleven upprättar en enkel plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen.
I planen beskriver eleven översiktligt lämpliga fångstmetoder.
Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar.
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
C
Eleven upprättar en genomarbetad plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen.
I planen beskriver eleven utförligt lämpliga fångstmetoder.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
A
Eleven upprättar en genomarbetad plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen.
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat lämpliga fångstmetoder.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske.
När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning.
Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst.
E
I samband med fiske beskriver eleven översiktligt resultatet av genomförda fångstmetoder.
Beskrivningen innehåller enkla bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt enkla förklaringar av biologiska och ekonomiska samband.
Eleven identifierar med viss säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna.
Eleven redogör översiktligt för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter.
Eleven redogör också översiktligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras.
C
I samband med fiske beskriver eleven utförligt resultatet av genomförda fångstmetoder.
Beskrivningen innehåller välgrundade bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt välgrundade förklaringar av biologiska och ekonomiska samband.
Eleven identifierar med viss säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst.
Dessutom redogör eleven utförligt för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna.
Eleven redogör utförligt för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter.
Eleven redogör också utförligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras.
A
I samband med fiske beskriver eleven utförligt och nyanserat resultatet av genomförda fångstmetoder.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt välgrundade och nyanserade förklaringar av biologiska och ekonomiska samband.
Eleven identifierar med säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter.
Eleven redogör också utförligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."