Fiske 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiske 3 relaterar till syftet med ämnet fiske, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om ekologiska samband och om de förhållanden som påverkar förekomsten av fisk samt om hur naturresursen fisk förvaltas på ett ekologiskt hållbart sätt.
- Förmåga att organisera, planera och utföra arbetsuppgifter inom fiske.
- Förmåga att använda metoder, redskap, teknisk utrustning, verktyg och material i samband med fiske.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt att bedöma olycksrisker och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör yrkesmässigt fiske.
- Kunskaper om olika fiskarters konsumtionsvärde samt om hur färsk fisk ska hanteras och förvaras.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiske 3.
- Planering, genomförande och uppföljning av fiske inom specialområdet. Ekonomiska kalkyler.
- Verksamhetsplaner inom specialområdet.
- Miljöaspekter och produktkvalitet.
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med fiske inom specialområdet.
- Lagar och andra bestämmelser inom specialområdet.
- Förutsättningar för fiske, marknad och arbetsmarknad inom specialområdet.
- Utvecklingsmöjligheter inom specialområdet, nya fångstplatser, nya fiskarter, ny teknik och nya användningsområden för de fångade produkterna.
- Informationssökning och presentationer inom specialområdet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiske 3.
Eleven redogör översiktligt för förutsättningar för fiske inom specialområdet samt beskriver översiktligt vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
Eleven redogör utförligt för förutsättningar för fiske inom specialområdet samt beskriver utförligt vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förutsättningar för fiske inom specialområdet samt beskriver utförligt och nyanserat vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
Eleven upprättar i samråd med handledare en plan för ett specialområde inom fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen.
Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl utifrån krav på produktkvalitet och försäljningsmöjligheter.
Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras för ett optimalt fiske.
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter enligt planen och använder yrkesmässiga metoder, redskap och annan teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett specialområde inom fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen.
Planen innehåller en ekonomisk kalkyl utifrån krav på produktkvalitet och försäljningsmöjligheter.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras för ett optimalt fiske.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter enligt planen och använder yrkesmässiga metoder, redskap och annan teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett specialområde inom fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen.
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl utifrån krav på produktkvalitet och försäljningsmöjligheter.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras för ett optimalt fiske.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter enligt planen och använder yrkesmässiga metoder, redskap och annan teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning.
Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en loggbok.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning.
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok.
I samband med fiske beskriver eleven översiktligt vilka försäljningsmöjligheter som finns för olika fiskprodukter.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika fångstplatser, fångade produkter och utvecklingsmöjligheter inom specialområdet.
I samband med fiske beskriver eleven utförligt vilka försäljningsmöjligheter som finns för olika fiskprodukter.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika fångstplatser, fångade produkter och utvecklingsmöjligheter inom specialområdet.
I samband med fiske beskriver eleven utförligt och nyanserat vilka försäljningsmöjligheter som finns för olika fiskprodukter.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika fångstplatser, fångade produkter och utvecklingsmöjligheter inom specialområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."