Flygplatsen
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen flygplatsen relaterar till syftet med ämnet flygplatsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om flygplatsers uppbyggnad och funktion samt om olika arbetsområden och verksamheter inom flygplatser.
- Kunskaper om de internationella och nationella regelverk som reglerar verksamheten, de skydds- och säkerhetsföreskrifter som reglerar arbetet samt om de risker arbetet innebär.
- Förmåga att genomföra arbetsuppgifter på flygplatsen inom områdena räddningstjänst, ramptjänst, fälttjänst och säkerhetstjänst.
- Förmåga att framföra transport- och servicefordon på ett säkert och ansvarsfullt sätt.
- Förmåga att hantera farligt gods och genomföra tanktransporter på flygplatser.
- Förmåga att välja och använda arbetsmetoder och utrustning.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att samarbeta med andra och kommunicera med medarbetare och kunder.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt att använda både svenska och engelska instruktioner och manualer.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen flygplatsen.
- Flygplatsens uppbyggnad. Flygplatsen som arbetsplats och de olika verksamheter som förekommer.
- Nationella och internationella organisationer och intressenter inom området.
- Grunderna för trafikledning.
- Tekniska system som förekommer på flygplatser.
- Biljetthanteringssystem.
- Säkerhetstjänst på och runt en flygplats.
- Miljöpåverkan på och i anslutning till flygplatser.
- Marktrafikregler på och i anslutning till flygplatsen.
- Luftfartygs konstruktion. Uppbyggnad av olika system i ett flygplan samt flygplans strukturella begränsningar och skaderisker.
- Enklare markservice på flygplan.
- Avisning och hur luftfartygs aerodynamik påverkas av till exempel regn och is.
- Användning av el- och teleteknisk utrustning samt skötsel och tolkning av mätinstrument.
- Risker vid arbete med luftfartyg.
- Brandbekämpning. Flygplatsens brand- och räddningsfunktioner.
- Tillsyn, service och säkerhetskontroll på de fordon och utrustning som används på flygplatser.
- Färdplanering och beräkning av lastmängd och viktfördelning. Administrativa rutiner som används för transportuppdrag på flygplatser.
- Olika slags tanktransporter, hantering av bränsle, tankning av flygplan samt åtgärder vid såväl mindre spill som haveri. Myndigheters krav vid transport av bränsle och tankning av flygplan.
- De vanligaste typerna av fordon och utrustning för tanktransporter, de vanligaste produkterna som transporteras i tankfordon samt de regler som gäller för dessa transporter.
- Särskilda risker med tank- och bulktransporter.
- Yrkesbegrepp. Engelskspråkiga instruktioner och manualer. Dokumentation på engelska.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen flygplatsen.
Eleven beskriver översiktligt flygplatsens uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området.
Dessutom resonerar eleven översiktligt utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör översiktligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna.
Eleven beskriver utförligt flygplatsens uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området.
Dessutom resonerar eleven utförligt utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör utförligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flygplatsens uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området.
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör utförligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna.
Eleven utför i samråd med handledare i bekanta situationer arbetsuppgifter inom områdena räddningstjänst, ramptjänst och säkerhetstjänst.
Eleven hanterar i samråd med handledare farligt gods i bekanta situationer.
Eleven manövrerar och framför med visst handlag transport- och servicefordon.
I arbetet väljer eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning.
Eleven arbetar i samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
Eleven genomför enkla riskbedömningar.
Eleven tar ansvar för andras egendom och för anläggningens lokaler, fordon och utrustning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer arbetsuppgifter inom områdena räddningstjänst, ramptjänst och säkerhetstjänst.
Eleven hanterar efter samråd med handledare farligt gods i bekanta och delvis nya situationer.
Eleven manövrerar och framför med gott handlag transport- och servicefordon.
I arbetet väljer eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning.
Eleven arbetar efter samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
Eleven genomför riskbedömningar.
Eleven tar ansvar för andras egendom och för anläggningens lokaler, fordon och utrustning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och nya situationer arbetsuppgifter inom områdena räddningstjänst, ramptjänst och säkerhetstjänst.
Eleven hanterar efter samråd med handledare farligt gods i bekanta och nya situationer.
Eleven manövrerar och framför med mycket gott handlag transport- och servicefordon.
I arbetet väljer eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning.
Eleven arbetar efter samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
Eleven genomför välgrundade riskbedömningar.
Eleven tar ansvar för andras egendom och för anläggningens lokaler, fordon och utrustning.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven samarbetar med andra för att nå planerade resultat.
I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet yrkesspecifika begrepp.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska instruktioner och manualer.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation på engelska.
Eleven samarbetar med andra och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet yrkesspecifika begrepp.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska instruktioner och manualer.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation på engelska.
Eleven samarbetar med andra och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
I kommunikation med andra använder eleven med säkerhet yrkesspecifika begrepp.
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska instruktioner och manualer.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation på engelska.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."