Flygplansteknik

kurs
Kurskod
FLPFLY0
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen flygplansteknik relaterar till syftet med ämnet flygplansteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen flygplansteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen flygplansteknik.

E
Eleven beskriver översiktligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på flygplan och deras olika system.
Dessutom beskriver eleven översiktligt med stöd av informationsmaterial hur flygplanets olika system är integrerade och samverkar med varandra.
C
Eleven beskriver utförligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på flygplan och deras olika system.
Dessutom beskriver eleven utförligt med stöd av informationsmaterial hur flygplanets olika system är integrerade och samverkar med varandra.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på flygplan och deras olika system.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial hur flygplanets olika system är integrerade och samverkar med varandra.
E
Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel service och enkla underhållsåtgärder av flygplan och propellrar.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare felsökning och åtgärdar enkla fel på flygplanets olika system enligt regelverk och kvalitetskrav.
Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
C
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer service och underhållsåtgärder av flygplan och propellrar.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar fel på flygplanets olika system enligt regelverk och kvalitetskrav.
Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
A
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta men även nya situationer service och avancerade underhållsåtgärder av flygplan och propellrar.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar komplexa fel på flygplanets olika system enligt regelverk och kvalitetskrav.
Eleven arbetar i bekanta men även nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
E
Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen.
Eleven redogör översiktligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom området.
C
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen.
Eleven redogör utförligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom området.
A
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom området.
E
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."