Fordonsteknik - introduktion
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fordonsteknik - introduktion relaterar till syftet med ämnet fordonsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om fordons huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt om huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar i fordonet.
- Förmåga att utföra enklare reparationer på olika typer av fordon.
- Förmåga att välja den arbetsmetod som passar för uppgiften.
- Förmåga att använda verktyg och utrustning.
- Förmåga att i arbetet ta ansvar för maskinella och ekonomiska värden samt för sin egen och andras säkerhet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt förmåga att arbeta utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetsuppgifterna.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fordonsteknik - introduktion.
- Fordons huvudkomponenter, till exempel motor, drivlina, chassikomponenter och bromsar.
- Materiallära och olika sammanfogningstekniker som används i fordon.
- Enklare intervallservice enligt fordonstillverkarens anvisningar.
- Enklare demonterings- och monteringsmoment av olika delar i fordons huvudkomponenter.
- Informationssystem och manualer för arbetet.
- Hantering av de verktyg och maskiner som används i arbetet.
- Underhåll av verktyg, utrustning och verkstadsmiljöer.
- Lyft och uppallning av motorfordon.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador samt lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Tekniska termer och begrepp.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fordonsteknik - introduktion.
Eleven beskriver översiktligt fordons olika huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar i fordonet.
Eleven beskriver utförligt fordons olika huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar i fordonet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fordons olika huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar i fordonet.
Eleven utför i samråd med handledare service och reparationer på fordon.
I arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder.
Eleven genomför också i bekanta situationer enkelt demonterings- och monteringsarbete.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa de specifika arbetsuppgifterna.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare service och reparationer på fordon.
I arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder.
Eleven genomför också i bekanta situationer komplext demonterings- och monteringsarbete.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa de specifika arbetsuppgifterna.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare service och reparationer på fordon.
I arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga arbetsmetoder.
Eleven genomför också i bekanta och nya situationer komplext demonterings- och monteringsarbete.
I arbetet använder eleven med säkerhet de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa de specifika arbetsuppgifterna.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen.
I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Dessutom arbetar eleven efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen.
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Dessutom arbetar eleven efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen.
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Dessutom arbetar eleven efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."