Fordon och redskap
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fordon och redskap relaterar till syftet med ämnet fordon och redskap inom naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om konstruktion och funktion av samt användningsområden för teknisk utrustning.
- Förmåga att manövrera och köra fordon, fordonskombinationer och maskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
- Förmåga att manövrera och köra fordon och fordonskombinationer i trafik på ett säkert, ansvarsfullt och miljöanpassat sätt samt kunskaper om gällande trafikregler.
- Förmåga att använda teknisk utrustning.
- Förmåga att utföra service, underhåll och enklare reparationer av teknisk utrustning.
- Förmåga att ställa in teknisk utrustning för olika arbetsuppgifter samt att utföra funktionskontroller.
- Förmåga att arbeta ekonomiskt, säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fordon och redskap.
Teknisk grund
- Konstruktions- och funktionsbeskrivningar samt användningsområden för olika fordon och för teknisk utrustning.
- Fordonskomponenter och systemfunktioner.
- Instrumentering.
- Motorbränslen och smörjmedel.
- Daglig tillsyn, periodisk kontroll och service.
Körning
- Körning av fordon och av fordon med tillkopplade redskap för att genomföra förekommande arbetsuppgifter.
- Körning av fordon och fordonskombinationer på väg.
- Tillämpning av trafikföreskrifter.
- Användning av fordonets reglage samt tolkning av instrument.
- Hantering av tilläggsutrustning.
- Inställning av förarplatsens utrustning för ergonomisk, effektiv och säker körning.
- Användning av instruktions- och handböcker vid körning och tillsyn.
- Ekonomisk körteknik.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi och arbetsmiljö i samband med körning av fordon.
- Säkerhetskontroll inför användning av fordon, redskap och tilläggsutrustning.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fordon och redskap.
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för olika fordon och för teknisk utrustning.
Beskrivningen innehåller enkla samband mellan service, funktion och ekonomi.
Eleven redogör också översiktligt för fordonets olika reglage och instrument och hur de används.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika funktioner styrs och kontrolleras med hjälp av digital och annan teknisk utrustning.
Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för olika fordon och för teknisk utrustning.
Beskrivningen innehåller välgrundade samband mellan service, funktion och ekonomi.
Eleven redogör också utförligt för fordonets olika reglage och instrument och hur de används.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika funktioner styrs och kontrolleras med hjälp av digital och annan teknisk utrustning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för olika fordon och för teknisk utrustning.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade samband mellan service, funktion och ekonomi.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för fordonets olika reglage och instrument och hur de används.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika funktioner styrs och kontrolleras med hjälp av digital och annan teknisk utrustning.
Eleven följer arbetsinstruktioner och kör och manövrerar i samråd med handledare fordon med tillkopplade redskap.
Eleven kör och manövrerar också i samråd med handledare fordon och fordonskombinationer på väg och följer då trafikföreskrifterna.
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning samt utför i samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av fordonen och utrustningen.
Dessutom ställer eleven i samråd med handledare in förarplatsen för en ergonomisk, effektiv och säker körning samt utför i samråd med handledare kontroller av sina inställningar.
I arbetet använder eleven i samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner och kör och manövrerar efter samråd med handledare fordon med tillkopplade redskap.
Eleven kör och manövrerar också efter samråd med handledare fordon och fordonskombinationer på väg och följer då trafikföreskrifterna.
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av fordonen och utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in förarplatsen för en ergonomisk, effektiv och säker körning samt utför efter samråd med handledare kontroller av sina inställningar.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner och kör och manövrerar efter samråd med handledare fordon med tillkopplade redskap.
Eleven kör och manövrerar också efter samråd med handledare fordon och fordonskombinationer på väg och följer då trafikföreskrifterna.
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av fordonen och utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in förarplatsen för en ergonomisk, effektiv och säker körning samt utför efter samråd med handledare kontroller av sina inställningar.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med fordonen och utrustningen samt kör miljömässigt och ekonomiskt.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med fordonen och utrustningen samt kör miljömässigt och ekonomiskt.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med fordonen och utrustningen samt kör miljömässigt och ekonomiskt.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."