Textil färg och form
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen textil färg och form relaterar till syftet med ämnet formgivning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att arbeta konstnärligt och hantverksmässigt i specifika material.
- Kunskaper om materials specifika produktionsformer, bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg samt färdigheter i att använda verktyg, bearbetningsmetoder och produktionsformer.
- Kunskaper om färg, form och funktion.
- Förmåga att kommunicera med formgivningens språk och uttrycksmöjligheter samt att presentera idéer och produkter.
- Förmåga att värdera formgivning i relation till intentioner och yrkesmässiga krav.
- Förmåga att använda relevanta begrepp.
- Förmåga att analysera och tolka traditionell och samtida formgivning.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser, säkerhet och arbetsmiljö samt miljöpåverkan inom formgivningsområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen textil färg och form.
- Konstnärligt experimentellt arbete i textila material och tekniker.
- Textil produktteckning.
- Mönsterkomposition, material- och teknikkombinationer.
- Rapportritning och praktiskt genomförande av rapportering.
- Schablontillverkning, tryckmetoder och färgning.
- Textil färg- och formlära och dess betydelse för produktionsprocessen.
- Formgivningsprocessen och hur man reflekterar över och dokumenterar arbetsprocesser.
- Textila traditioner, kulturarv och kreativt nyskapande.
- Historisk och nutida textil formgivning.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
- Säkerhet, arbetsmiljö och miljöpåverkan för hantering av färger och kemikalier.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen textil färg och form.
Eleven arbetar med tryck, färgning, produktteckning och mönsterkomposition och prövar olika angreppssätt.
I arbetet använder eleven med visst handlag etablerade tillvägagångssätt och metoder för att förverkliga sin intention.
Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare enkla problem som uppstår.
Eleven använder med viss säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen.
Eleven redogör översiktligt för hur hen har utnyttjat materialets egenskaper.
Eleven arbetar och experimenterar med tryck, färgning, produktteckning och mönsterkomposition på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt.
I arbetet använder eleven med gott handlag etablerade tillvägagångssätt och metoder för att förverkliga sin intention.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.
Eleven använder med viss säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion.
Dessutom diskuterar eleven utförligt hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen.
Eleven redogör utförligt för hur hen har utnyttjat materialets egenskaper.
Eleven arbetar och experimenterar med tryck, färgning, produktteckning och mönsterkomposition på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag såväl etablerade som nya tillvägagångssätt och metoder för att förverkliga sin intention.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare komplexa problem som uppstår.
Eleven använder och kombinerar med säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur hen har utnyttjat materialets egenskaper.
Eleven visar upp egna skisser, rapporter och produkter och redogör översiktligt för arbetsgången.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt eget och andras arbete med färg och form.
I värderingen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven diskuterar översiktligt uttrycken i traditionell och samtida textil formgivning samt hur det egna arbetet förhåller sig till dem.
Eleven visar upp egna skisser, rapporter och produkter och redogör utförligt för arbetsgången.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget och andras arbete med färg och form.
I värderingen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven diskuterar utförligt uttrycken i traditionell och samtida textil formgivning samt hur det egna arbetet förhåller sig till dem.
Eleven visar upp egna skisser, rapporter och produkter och redogör utförligt och nyanserat för arbetsgången.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt eget och andras arbete med färg och form samt ger förslag på hur det egna arbetet kan förbättras.
I värderingen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat uttrycken i traditionell och samtida textil formgivning samt hur det egna arbetet förhåller sig till dem.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
Dessutom hanterar eleven färger och kemikalier på ett säkert sätt och med tanke på deras miljö- och resurspåverkan.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
Dessutom hanterar eleven färger och kemikalier på ett säkert sätt och med tanke på deras miljö- och resurspåverkan.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
Dessutom hanterar eleven färger och kemikalier på ett säkert sätt och med tanke på deras miljö- och resurspåverkan.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."