Fordonstestteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fordonstestteknik relaterar till syftet med ämnet fordonstestteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskap om olika typer av fordons funktion, komponenter och uppbyggnad.
- Kunskap om olika typer av testmiljöer och körsimulatorer samt om hur testmiljöer och mätutrustning kan anpassas utifrån olika problemställningar.
- Förmåga att utföra installation av testutrustning, genomföra tester samt samla in och analysera testresultat.
- Förmåga att utföra testkörning med fordon i olika testmiljöer.
- Förmåga att välja och använda arbetsmetoder och utrustning.
- Förmåga att använda såväl svenska som engelska manualer och digitala informationssystem.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att arbeta med problemlösning såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för yrket.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fordonstestteknik.
- Förbränningsmotorteknik.
- Alternativa drivlinor, till exempel el- och hybridmotorer.
- Alternativa energikällor i fordon, som el från batterier och bränsleceller.
- Ellära, elektronik och grundläggande mätteknik.
- Olika typer av testmiljöer och mätutrustning.
- Hur olika testmiljöer och testutrustning kan anpassas till olika typer av tester.
- Utvecklingsområden inom fordonstest.
- Montering och anpassning av mätutrustning för specifika frågeställningar samt vid felsökning.
- Service, underhåll och reparation av mätutrustning.
- Insamling av testdata genom testrutiner under körning.
- Fördjupad systematisering av testdata och utvärdering av resultat.
- CAN-bussen, kommunikationsprincip och insamling av information.
- Motortester i rigg.
- Praktisk övningskörning med syfte att erhålla testförarlicens.
- Informationsmaterial och manualer.
- Metoder för att dokumentera arbetet på det sätt yrkesområdet kräver.
- Emissionstester, avgasrening och lagkrav kring emissioner.
- Olika säkerhets- och stabilitetssystem i bil samt testrutiner för dessa.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetsområdet.
- Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor för verksamheten. Säkerhet i samband med olika arbetsuppgifter. Förebyggande av person- och egendomsskador.
- Säkerhetsaspekter vid hantering, laddning, krock och stora effektuttag för elfordon samt uppvärmning, laddning och snabbladdning i kallt klimat av elfordon.
- Sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet.
- Kundbemötande och kommunikation. Faktorer som påverkar kommunikation och samarbete på arbetsplatsen.
- Uttryck och begrepp som är relevanta för området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fordonstestteknik.
Eleven redogör översiktligt för och ger exempel på förbränningsmotorteknik och alternativa energikällor i fordon.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika testmiljöer, tekniker och utrustning för fordonstester.
Eleven beskriver översiktligt och ger exempel på utvecklingsområden inom fordonstest.
Eleven redogör utförligt för och ger exempel på förbränningsmotorteknik och alternativa energikällor i fordon.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika testmiljöer, tekniker och utrustning för fordonstester.
Eleven beskriver utförligt och ger exempel på utvecklingsområden inom fordonstest.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för och ger exempel på förbränningsmotorteknik och alternativa energikällor i fordon.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika testmiljöer, tekniker och utrustning för fordonstester.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat och ger exempel på utvecklingsområden inom fordonstest.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fordonstestteknik.
Dessutom monterar och anpassar eleven i samråd med handledare olika typ av mätutrustning.
Eleven utför i samråd med handledare och med viss säkerhet testkörning av fordon.
I arbetet väljer eleven i samråd med handledare samt använder med viss säkerhet arbetsmetod och utrustning.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fordonstestteknik.
Dessutom monterar och anpassar eleven efter samråd med handledare olika typ av mätutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare och med viss säkerhet testkörning av fordon.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare samt använder med viss säkerhet arbetsmetod och utrustning.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fordonstestteknik.
Dessutom monterar och anpassar eleven efter samråd med handledare olika typ av mätutrustning.
Eleven utför efter samråd med handledare och med säkerhet testkörning av fordon.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare samt använder med säkerhet arbetsmetod och utrustning.
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt för sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven samarbetar och löser i samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat.
I sin kommunikation använder eleven med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
Eleven samarbetar och löser efter samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat.
I sin kommunikation använder eleven med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
Eleven samarbetar och löser efter samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat.
I sin kommunikation använder eleven med säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."