Miljöer och utrustning för fordonstest

kurs
Kurskod
FOOMIL0
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen miljöer och utrustning för fordonstest relaterar till syftet med ämnet fordonstestteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen miljöer och utrustning för fordonstest.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen miljöer och utrustning för fordonstest.

E
Eleven redogör översiktligt för och ger exempel på teknik som används och dess begränsningar inom aktuella utvecklingsområden inom fordonstestbranschen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för fordonstestbranschens utveckling i Sverige och internationellt.
Eleven beskriver översiktligt användning och utveckling av olika simuleringsmiljöer för utveckling och tester och ger exempel på utformning och användningsområden för olika typer av land- och isbanor.
Eleven redogör översiktligt för och ger exempel på olika parametrar som påverkar bilens egenskaper och hur detta kan mätas under körning.
C
Eleven redogör utförligt för och ger exempel på teknik som används och dess begränsningar inom aktuella utvecklingsområden inom fordonstestbranschen.
Dessutom redogör eleven utförligt för fordonstestbranschens utveckling i Sverige och internationellt.
Eleven beskriver utförligt användning och utveckling av olika simuleringsmiljöer för utveckling och tester och ger exempel på utformning och användningsområden för olika typer av land- och isbanor.
Eleven redogör utförligt för och ger exempel på olika parametrar som påverkar bilens egenskaper och hur detta kan mätas under körning.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för och ger exempel på teknik som används och dess begränsningar inom aktuella utvecklingsområden inom fordonstestbranschen.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för fordonstestbranschens utveckling i Sverige och internationellt.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat användning och utveckling av olika simuleringsmiljöer för utveckling och tester och ger exempel på utformning och användningsområden för olika typer av land- och isbanor.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för och ger exempel på olika parametrar som påverkar bilens egenskaper och hur detta kan mätas under körning.
E
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare olika arbetsuppgifter i processen från problemställning till färdig produkt.
I arbetet utgår eleven med viss säkerhet från befintlig forskning och beställarens krav.
Dessutom planerar, organiserar och utför eleven tester i samråd med handledare.
I arbetet väljer eleven i samråd med handledare samt använder med viss säkerhet arbetsmetod och utrustning.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
C
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i processen från problemställning till färdig produkt.
I arbetet utgår eleven med viss säkerhet från befintlig forskning och beställarens krav.
Dessutom planerar, organiserar och utför eleven tester efter samråd med handledare.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare samt använder med viss säkerhet arbetsmetod och utrustning.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
A
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i processen från problemställning till färdig produkt.
I arbetet utgår eleven med säkerhet från befintlig forskning och beställarens krav.
Dessutom planerar, organiserar och utför eleven tester efter samråd med handledare.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare samt använder med säkerhet arbetsmetod och utrustning.
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
E
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven samarbetar och löser i samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat.
I sin kommunikation använder eleven med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
C
Eleven samarbetar och löser efter samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat.
I sin kommunikation använder eleven med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
A
Eleven samarbetar och löser efter samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat.
I sin kommunikation använder eleven med säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."