Fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden relaterar till syftet med ämnet fordons- och transportbranschen, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om branschernas verksamhet, verksamhetsområden, uppbyggnad och roll i samhället.
- Kunskaper om medarbetarens roll.
- Förmåga att utföra kontroll och underhåll av fordon.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar branscherna.
- Förmåga att bedöma olika typer av trafiksituationer utifrån hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar i trafiken.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden.
- Yrken inom branscherna, olika verksamhetsområden och branschernas förutsättningar och villkor.
- Branschernas historia, utveckling och framtid.
- Branschernas roll i samhället och branschernas miljöansvar, till exempel alternativa bränslen, krav på återvinning och miljöanpassad körstil.
- Villkor för anställning och företagande inom branscherna.
- Kontroll av fordon samt enklare underhåll, till exempel hantering och laddning av batterier, påfyllning av vätskor och hjulbyte.
- Informationssystem och manualer som medföljer ett fordon.
- Säkerhet i samband med arbetet, till exempel brand och hjärt-lungräddning.
- Yrkesetik, kundbemötande, kommunikation och sambandet mellan människa och maskin.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branscherna.
- Regler i trafiken. Faktorer som påverkar människans beteende i trafiken och hur olika beteenden påverkar trafiksäkerheten, inklusive riskfaktorer i trafiken.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden.
Eleven beskriver översiktligt fordons- och transportbranschernas utveckling och vanligt förekommande verksamhetsområden och yrken, dels var för sig, dels hur de samverkar i arbetslivet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt medarbetarens roll samt villkor för anställning och företagande inom branscherna.
Eleven beskriver utförligt fordons- och transportbranschernas utveckling och vanligt förekommande verksamhetsområden och yrken, dels var för sig, dels hur de samverkar i arbetslivet.
Dessutom beskriver eleven utförligt medarbetarens roll samt villkor för anställning och företagande inom branscherna.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fordons- och transportbranschernas utveckling och vanligt förekommande verksamhetsområden och yrken, dels var för sig, dels hur de samverkar i arbetslivet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat medarbetarens roll samt villkor för anställning och företagande inom branscherna.
Eleven utför i samråd med handledare kontroll och underhåll av fordon.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare enkla uppgifter i bekanta situationer samt använder lämpliga arbetsmetoder och verktyg.
Dessutom tar eleven ansvar för maskinella värden samt sin egen och andras säkerhet.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven utför efter samråd med handledare kontroll och underhåll av fordon.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare komplexa uppgifter i bekanta situationer samt använder lämpliga arbetsmetoder och verktyg.
Dessutom tar eleven ansvar för maskinella värden samt sin egen och andras säkerhet.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven utför efter samråd med handledare kontroll och underhåll av fordon.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare komplexa uppgifter i bekanta och nya situationer samt väljer och använder lämpliga arbetsmetoder och verktyg.
Dessutom tar eleven ansvar för maskinella värden samt sin egen och andras säkerhet.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven redogör översiktligt för olika enkla trafiksituationer och ger exempel på olika handlingsalternativ.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika typer av riskbeteenden i trafiken.
I redogörelserna gör eleven enkla bedömningar av trafiksituationerna samt av hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar dem.
Eleven redogör utförligt för olika trafiksituationer och ger exempel på olika handlingsalternativ.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av riskbeteenden i trafiken.
I redogörelserna gör eleven välgrundade bedömningar av trafiksituationerna samt av hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar dem.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komplexa trafiksituationer och ger exempel på olika handlingsalternativ.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika typer av riskbeteenden i trafiken.
I redogörelserna gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av trafiksituationerna samt av hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar dem.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."