Fotografisk bild 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fotografisk bild 1 relaterar till syftet med ämnet fotografisk bild, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om den fotografiska processen från idé till färdig bild. Kunskaper om teknisk utrustning inom det fotografiska området.
- Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.
- Kunskaper om den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och hur de används i olika sammanhang och för olika syften.
- Kunskaper om hur den fotografiska bilden kommunicerar. Kunskaper om bildpublicering för olika syften och genom olika kanaler. Förmåga att använda områdets begrepp.
- Kunskaper om fotografiets historiska utveckling.
- Kunskaper om upphovsrättsliga lagar och andra bestämmelser samt om etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
- Kunskaper om miljö- och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fotografisk bild 1.
- Den fotografiska processen från motivval till publicering.
- Bildupplösning, dokumentstorlek vid digital bildbehandling, samt hur och varför man lagrar data i olika format.
- Programvaror för digital bildbehandling.
- Kopiering, bildredigering och metoder för att ta fram bilder på papper och för visning.
- Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.
- De fotografiska materialens egenskaper och användningsområden.
- Metoder för idéproduktion, kreativa arbetsprocesser och ett personligt bildspråk.
- Modeller för analys och tolkning av fotografiska bilder. Begrepp inom området, till exempel bildsemiotik och kommunikationsteori.
- Fotografiet och fotografiska genrer förr och nu samt likheter och skillnader mellan olika genrer.
- Lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
- Grundläggande miljö- och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fotografisk bild 1.
Eleven redogör översiktligt för den fotografiska processen och för hur de olika delarna i processen hänger samman.
Dessutom redogör eleven översiktligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
Eleven redogör utförligt för den fotografiska processen och för hur de olika delarna i processen hänger samman.
Dessutom redogör eleven utförligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för hur de olika delarna i processen hänger samman.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
Eleven fotograferar och skriver ut eller kopierar bilder i samråd med handledare.
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.
Eleven motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter.
Eleven diskuterar översiktligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
Eleven fotograferar och skriver ut eller kopierar bilder efter samråd med handledare.
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.
Eleven motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter.
Eleven diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
Eleven fotograferar och skriver ut eller kopierar bilder efter samråd med handledare.
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten.
I arbetet använder eleven med säkerhet och med variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
Eleven avläser och tolkar någon fotografisk bild samt resonerar översiktligt om vad bilden uttrycker.
I tolkningen och resonemanget använder eleven med viss säkerhet enkla begrepp.
Eleven redogör översiktligt, utifrån bildexempel, för skillnader mellan några olika genrer, även ur ett historiskt perspektiv.
Eleven avläser och tolkar några olika typer av fotografiska bilder samt resonerar utförligt om vad bilderna uttrycker.
I tolkningen och resonemanget använder eleven med viss säkerhet avancerade begrepp.
Eleven redogör utförligt, utifrån bildexempel, för skillnader mellan några olika genrer, även ur ett historiskt perspektiv.
Eleven avläser och tolkar flera olika typer av fotografiska bilder samt resonerar utförligt och nyanserat om vad bilderna uttrycker.
I tolkningen och resonemanget använder eleven med säkerhet avancerade begrepp.
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån bildexempel, för skillnader mellan flera olika genrer, även ur ett historiskt perspektiv.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven diskuterar också översiktligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
Dessutom redogör eleven översiktligt för miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven diskuterar också utförligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
Dessutom redogör eleven utförligt för miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven diskuterar också utförligt och nyanserat etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."