Båthantering och underhåll
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen båthantering och underhåll relaterar till syftet med ämnet fritidsbåtteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om material och om fritidsbåtars byggnation, utrustning och användningsområden.
- Förmåga att utföra byggnation av samt underhåll, service och reparationer på fritidsbåtar. Förmåga att utföra installation och underhåll av system ombord.
- Förmåga att planera inför en arbetsuppgift och att välja den arbetsmetod och det material som passar för uppgiften.
- Förmåga att använda verktyg och utrustning.
- Förmåga att hantera fritidsbåtar i vatten och på land.
- Förmåga att använda de digitala tekniker och informationssystem som används för att lösa arbetsuppgifterna.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet, både på svenska och engelska.
- Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån de lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att arbeta på ett kundanpassat och kvalitets- och kostnadsmedvetet sätt, samt att utvärdera arbetsprocess och resultat.
- Kunskaper om branschens roll i samhället och yrkets förutsättningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen båthantering och underhåll.
- Olika båttyper och deras användningsområden.
- Olika båttypers konstruktion. Huvudkomponenter och uppbyggnad.
- Material som används vid underhållsarbeten och deras egenskaper.
- Utförande av periodiska arbeten, till exempel bottenbehandling, rekonditionering och frostsäkring.
- Användning av underhållsmaterial, utrustning och verktyg.
- Arbetsbeskrivningar samt enklare planeringar för att lösa arbetsuppgifter.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och informationsmaterial på svenska och engelska, inklusive digitala informationssystem.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Arbetsmiljö, hälsa, ergonomi och säkerhet samt riskbedömningar för arbetsuppgifterna.
- Hantering när det gäller transport, torrsättning, pallning, förvaring och sjösättning.
- Lyfthantering, regler gällande säkra lyft.
- Hantering av och regler för användande av miljöfarliga produkter.
- Metoder för att dokumentera och presentera utförda arbeten.
- Branschens utveckling och yrkets förutsättningar. Lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen båthantering och underhåll.
Eleven beskriver översiktligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden.
Dessutom beskriver eleven översiktligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar.
Vidare beskriver eleven översiktligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.
Eleven beskriver utförligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden.
Dessutom beskriver eleven utförligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar.
Vidare beskriver eleven utförligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.
Eleven utför i samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift.
Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner.
Under arbetet hanterar eleven i samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar.
Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar.
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val.
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete.
Eleven beskriver översiktligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven beskriver utförligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."