Konstruktion och reparation 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen konstruktion och reparation 2 relaterar till syftet med ämnet fritidsbåtteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om material och om fritidsbåtars byggnation, utrustning och användningsområden.
- Förmåga att utföra byggnation av samt underhåll, service och reparationer på fritidsbåtar. Förmåga att utföra installation och underhåll av system ombord.
- Förmåga att planera inför en arbetsuppgift och att välja den arbetsmetod och det material som passar för uppgiften.
- Förmåga att använda verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda de digitala tekniker och informationssystem som används för att lösa arbetsuppgifterna.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet, både på svenska och engelska.
- Förmåga att utföra olika typer av arbeten på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån de lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att arbeta på ett kundanpassat och kvalitets- och kostnadsmedvetet sätt, samt att utvärdera arbetsprocess och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen konstruktion och reparation 2.
- Principer för fritidsbåtars uppbyggnad och konstruktion.
- Egenskaper och användningsområden för olika båtbyggnads-, konstruktions- och reparationsmaterial.
- Material och arbetsmetoder för nybyggnation.
- Byggnation av båt.
- Konstruktion och tillverkningsmetoder för industriell tillverkning, serietillverkning eller hantverkstillverkning.
- Konstruktionshandlingar och tillverkningsinstruktioner.
- Tillverkande av skisser och ritningsunderlag.
- Sammanfogningstekniker för plast och metall.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och informationsmaterial på svenska och engelska, inklusive information med digital teknik.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Tillstånd för hantering av miljöfarliga produkter i tillverkningsindustrin.
- Materialberäkningar och efterdokumentation av utförda arbeten.
- Dokumentation av arbetsmetoder och material.
- Sambandet mellan kvalitet och ekonomi.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen konstruktion och reparation 2.
Eleven redogör översiktligt för de konstruktions- och tillverkningsmetoder som används vid byggnation av fritidsbåtar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika egenskaper och funktion hos material som används vid byggnation.
Eleven redogör utförligt för de konstruktions- och tillverkningsmetoder som används vid byggnation av fritidsbåtar.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika egenskaper och funktion hos material som används vid byggnation.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de konstruktions- och tillverkningsmetoder som används vid byggnation av fritidsbåtar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika egenskaper och funktion hos material som används vid byggnation.
Eleven utför i samråd med handledare konstruktioner på samt byggnation av fritidsbåtar.
Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift.
Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet konstruktionsritningar, beskrivningar och anvisningar.
Dessutom tillverkar eleven i samråd med handledare skisser och ritningsunderlag.
Eleven använder med visst handlag olika typer av sammanfogningstekniker.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven utför efter samråd med handledare konstruktioner på samt byggnation av fritidsbåtar.
Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet konstruktionsritningar, beskrivningar och anvisningar.
Dessutom tillverkar eleven efter samråd med handledare skisser och ritningsunderlag.
Eleven använder med gott handlag olika typer av sammanfogningstekniker.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven utför efter samråd med handledare konstruktioner på samt byggnation av fritidsbåtar.
Eleven gör en genomarbetad planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val.
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
I arbetet använder eleven med säkerhet konstruktionsritningar, beskrivningar och anvisningar.
Dessutom tillverkar eleven efter samråd med handledare skisser och ritningsunderlag.
Eleven använder med mycket gott handlag olika typer av sammanfogningstekniker.
Dessutom använder eleven med säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen.
I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen.
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad.
Eleven drar enkla slutsatser om sambandet mellan ekonomi och kvalitet.
Eleven utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultatet.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad.
Eleven drar välgrundade slutsatser om sambandet mellan ekonomi och kvalitet.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultatet.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad.
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambandet mellan ekonomi och kvalitet.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."