Plast- och lamineringsteknik

kurs
Kurskod
FRDPLA0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen plast- och lamineringsteknik relaterar till syftet med ämnet fritidsbåtteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen plast- och lamineringsteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen plast- och lamineringsteknik.

E
Eleven beskriver översiktligt de olika material som används vid plast- och lamineringsarbeten samt ger något exempel på risker med dem.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika plast- och armeringsmaterials egenskaper och funktion.
C
Eleven beskriver utförligt de olika material som används vid plast- och lamineringsarbeten samt ger några exempel på risker med dem.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika plast- och armeringsmaterials egenskaper och funktion.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat de olika material som används vid plast- och lamineringsarbeten samt ger flera exempel på risker med dem.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika plast- och armeringsmaterials egenskaper och funktion.
E
Eleven utför i samråd med handledare förarbeten, lamineringsarbeten samt efterbearbetning.
Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift.
Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner.
Eleven använder med viss säkerhet den tillverkningsdokumentation, digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
C
Eleven utför efter samråd med handledare förarbeten, lamineringsarbeten samt efterbearbetning.
Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Eleven använder med viss säkerhet den tillverkningsdokumentation, digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
A
Eleven utför efter samråd med handledare förarbeten, lamineringsarbeten samt efterbearbetning.
Eleven gör en genomarbetad planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val.
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften.
Eleven använder med säkerhet den tillverkningsdokumentation, digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
E
I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen.
C
I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen.
A
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen.
E
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad.
Eleven drar enkla slutsatser utifrån sambandet mellan kvalitet och ekonomi.
Eleven utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
C
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad.
Eleven drar välgrundade slutsatser utifrån sambandet mellan kvalitet och ekonomi.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
A
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete.
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad.
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sambandet mellan kvalitet och ekonomi.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."