Drift och underhåll av fritidsanläggningar
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen drift och underhåll av fritidsanläggningar relaterar till syftet med ämnet fritids- och friskvårdsverksamheter, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i alla åldrar.
- Förmåga att arbeta utifrån de lagar och andra bestämmelser som styr fritids- och friskvårdsverksamheter samt utifrån arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
- Färdigheter i att arbeta med förekommande arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsanläggningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen drift och underhåll av fritidsanläggningar.
- Planering av arbetsinsatser utifrån kvalitets- och miljöaspekter samt energimässiga och ekonomiska aspekter.
- Föreskrifter och riktlinjer för drift, skötsel och underhåll av fritidsmiljöer och arenor.
- Arbete utifrån bestämmelser om arbetsmiljö och säkerhet.
- Behörighetskrav för arbete med drift och underhåll.
- Handhavande, service och daglig tillsyn av fordon, redskap och maskiner.
- Funktionskontroll och skötsel i enlighet med skötselinstruktioner av fasta installationer.
- Tekniska system för drift av anläggningar, till exempel vattenrening, ljud- och ljusanläggningar, kylanläggningar och bevattningssystem.
- Enklare underhåll av VVS.
- Enklare snickerier och reparationer.
- Lokalvård, vilket omfattar städteknik, hantering och val av redskap och kemiska produkter.
- Genomförande och dokumentation av egenkontroller.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen drift och underhåll av fritidsanläggningar.
Eleven beskriver översiktligt drift och underhåll av fritidsanläggningar.
Eleven beskriver utförligt drift och underhåll av fritidsanläggningar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat drift och underhåll av fritidsanläggningar.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt.
I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften, diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt.
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande, även avancerade, arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar.
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val samt diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."