Fritids- och idrottskunskap
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fritids- och idrottskunskap relaterar till syftet med ämnet fritids- och idrottskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle.
- Kunskaper om människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter.
- Kunskaper om fritidssektorn, friskvårdssektorn och idrottsrörelsen.
- Kunskaper om olika föreningar, folkrörelser och organisationer.
- Förmåga att använda centrala begrepp och teorier inom kunskapsområdet.
- Färdigheter i att kritiskt använda information från olika källor.
- Förmåga att diskutera egna, andras och samhällets attityder och värderingar inom ämnesområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fritids- och idrottskunskap.
- Fritid som begrepp och fenomen.
- Fritidens och idrottens betydelse för människors hälsa, lärande och växande.
- Människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter i olika åldrar, och faktorer som påverkar val av dessa.
- Fritid och idrott för människor med funktionsnedsättningar.
- Folkhälso-, fritids- och idrottspolitiska mål och deras betydelse för olika verksamheter.
- Fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
- Organisationen av villkor och samhällsstöd för organisationer, föreningar och folkrörelser.
- Fritidsverksamheters betydelse för turism i och marknadsföring av en region.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fritids- och idrottskunskap.
Eleven beskriver översiktligt fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle.
Dessutom redogör eleven översiktligt för människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter samt vilka faktorer som påverkar människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter.
Eleven beskriver även översiktligt hur fritidsverksamheter är organiserade och bedrivs.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven beskriver utförligt fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle.
Dessutom redogör eleven utförligt för människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter samt vilka faktorer som påverkar människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter.
Eleven beskriver även utförligt hur fritidsverksamheter är organiserade och bedrivs.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter samt vilka faktorer som påverkar människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur fritidsverksamheter är organiserade och bedrivs.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till fritidsvanor och fritidsaktiviteter.
I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till fritidsvanor och fritidsaktiviteter.
I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till fritidsvanor och fritidsaktiviteter.
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."