Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1 relaterar till syftet med ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om faktorer som påverkar hur barn och unga med funktionsnedsättning utvecklas.
- Kunskaper om fysiska, psykiska, intellektuella och sociala funktionsnedsättningar samt deras orsaker och konsekvenser i vardagen.
- Kunskaper om pedagogiska arbetssätt och hjälpmedel samt förmåga att använda dessa för att möjliggöra individens delaktighet och självbestämmande inklusive välfärdsteknologi.
- Kunskaper om alternativ och kompletterande kommunikation.
- Förmåga att planera, genomföra, utvärdera, följa upp och dokumentera olika insatser för att skapa goda villkor för människor.
- Förmåga att kommunicera och arbeta så att den enskilde individens önskemål, behov och självbestämmande beaktas och står i centrum samt förmåga att reflektera över sitt eget förhållningssätt i mötet med den enskilde och dennas nätverk.
- Kunskaper om den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet och de värderingar och normer som påverkat synen på funktionsnedsättningar.
- Kunskaper om de lagar och övriga bestämmelser som styr verksamhetsområdet samt förmåga att arbeta utifrån dessa.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1.
- Barn och ungas utveckling vid funktionsnedsättning.
- Olika funktionsnedsättningar, till exempel olika former av rörelsehinder, intellektuella funktionsnedsättningar och syn- och hörselnedsättningar samt deras konsekvenser i vardagen.
- Identitetsutveckling och självbild vid funktionsnedsättning.
- Livsvillkor och möjlighet till utveckling utifrån samhällets stöd och service.
- Tillgänglighet i inre och yttre miljö.
- Sinnesstimulering för att främja kommunikation och samspel.
- Sexualitet och relationer.
- Pedagogiska arbetssätt och välfärdsteknologi som främjar delaktighet och självbestämmande.
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde utifrån biståndsbedömning.
- Bemötande och professionellt förhållningssätt.
- Teamarbete och samverkan internt och externt.
- Förebyggande arbete och rutiner för hantering av hot- och våldssituationer.
- Historiska perspektiv över vilka normer, värderingar och synsätt som påverkat synen på funktionsnedsättning.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland FN:s konvention om barnets rättigheter och FN:s-konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning samt de intentioner som finns bakom lagarna.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1.
Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar hur barn och unga med funktionsnedsättning utvecklas.
Eleven beskriver även översiktligt olika funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel, välfärdsteknologi och arbetssätt.
Eleven beskriver översiktligt alternativ och kompletterande kommunikation.
Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar hur barn och unga med funktionsnedsättning utvecklas.
Eleven beskriver även utförligt olika funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel, välfärdsteknologi och arbetssätt.
Eleven beskriver utförligt alternativ och kompletterande kommunikation.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar hur barn och unga med funktionsnedsättning utvecklas.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel, välfärdsteknologi och arbetssätt.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat alternativ och kompletterande kommunikation.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter i samråd med handledare.
Eleven gör en dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter efter samråd med handledare.
Eleven gör en dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter efter samråd med handledare.
Eleven gör en dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med gott resultat.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar.
Eleven redogör för funktionshinderområdets historiska utveckling och redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt redogör på ett översiktligt sätt för intentionerna bakom lagstiftningen.
Eleven redogör för funktionshinderområdets historiska utveckling och redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt redogör på ett utförligt sätt för intentionerna bakom lagstiftningen.
Eleven redogör för funktionshinderområdets historiska utveckling och redogör för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt redogör på ett utförligt och nyanserat sätt för intentionerna bakom lagstiftningen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."