Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2

kurs
Kurskod
FUTFUN02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2 relaterar till syftet med ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2.

E
Eleven beskriver översiktligt olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
C
Eleven beskriver utförligt olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
E
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt.
Eleven beskriver översiktligt olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
C
Dessutom redogör eleven utförligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt.
Eleven beskriver utförligt olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
A
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
E
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, i samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
C
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, efter samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
A
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, efter samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
E
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
C
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
A
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med gott resultat.
E
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar.
I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
C
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar.
I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
A
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar.
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."