Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2 relaterar till syftet med ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om fysiska, psykiska, intellektuella och sociala funktionsnedsättningar samt deras orsaker och konsekvenser i vardagen.
- Kunskaper om pedagogiska arbetssätt och hjälpmedel samt förmåga att använda dessa för att möjliggöra individens delaktighet och självbestämmande inklusive välfärdsteknologi.
- Kunskaper om samhällets olika insatser för människor med funktionsnedsättning.
- Förmåga att planera, genomföra, utvärdera, följa upp och dokumentera olika insatser för att skapa goda villkor för människor.
- Förmåga att kommunicera och arbeta så att den enskilde individens önskemål, behov och självbestämmande beaktas och står i centrum samt förmåga att reflektera över sitt eget förhållningssätt i mötet med den enskilde och dennas nätverk.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2.
- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, däribland autism, ADHD och ADD, dess livsvillkor och konsekvenser i den dagliga livsföringen.
- Förvärvad hjärnskada och dess konsekvenser i den dagliga livsföringen.
- Utanförskap i samband med funktionsnedsättning.
- Kunskaper om olika specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt.
- Olika verksamheter, till exempel särskola, andra anpassade utbildningar och daglig verksamhet.
- Stöd- och hjälpinsatser inom området funktionsnedsättning. Insatser enligt LSS, Individuell plan och god man för att underlätta människors möjligheter till ett aktivt deltagande i samhället.
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
- Pedagogiska arbetssätt, metoder och förhållningssätt som främjar individens självbestämmande och möjlighet till utveckling, till exempel genom lågaffektivt bemötande, cirkulärt tänkande, delaktighetsmodellen och empowerment.
- Metoder för reflektion över egna och arbetslagets arbetsmetoder för att utveckla ett individanpassat arbetssätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2.
Eleven beskriver översiktligt olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Eleven beskriver utförligt olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt.
Eleven beskriver översiktligt olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt.
Eleven beskriver utförligt olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, i samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, efter samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, efter samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med gott resultat.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar.
I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar.
I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar.
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."