Geografiska informationssystem

kurs
Kurskod
GEOGEO0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen geografiska informationssystem relaterar till syftet med ämnet geografi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen geografiska informationssystem.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen geografiska informationssystem.

E
Eleven redogör översiktligt för samhällsplaneringens ansvar och möjligheter att stärka samhällets resiliens.
Eleven redogör också översiktligt för hur olika planeringsformer med stöd av rumsliga data kan användas för att påverka och styra samhällets arbete med att uppnå en hållbar utveckling.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur människors egna resurser kan tas till vara och utvecklas för en hållbar utveckling.
C
Eleven redogör utförligt för samhällsplaneringens ansvar och möjligheter att stärka samhällets resiliens.
Eleven redogör också utförligt för hur olika planeringsformer med stöd av rumsliga data kan användas för att påverka och styra samhällets arbete med att uppnå en hållbar utveckling.
Dessutom diskuterar eleven utförligt hur människors egna resurser kan tas till vara och utvecklas för en hållbar utveckling.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för samhällsplaneringens ansvar och möjligheter att stärka samhällets resiliens.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur olika planeringsformer med stöd av rumsliga data kan användas för att påverka och styra samhällets arbete med att uppnå en hållbar utveckling.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur människors egna resurser kan tas till vara och utvecklas för en hållbar utveckling.
E
Eleven redogör översiktligt för digitala geografiska verktyg och deras användning samt beskriver översiktligt grunderna i kartografi och lägespositionering och hur de kan kopplas till GPS.
Eleven redogör också översiktligt för hur digital rumslig information kan samlas in, bearbetas, värderas och presenteras med hjälp av de verktyg som geografiska informationssystem innehåller.
Dessutom redogör eleven översiktligt för när geografiska informationssystem kan användas som underlag för beslut samt beskriver översiktligt hur rumsliga samband och mönster över tid kan visualiseras i karta.
C
Eleven redogör utförligt för digitala geografiska verktyg och deras användning samt beskriver utförligt grunderna i kartografi och lägespositionering och hur de kan kopplas till GPS.
Eleven redogör också utförligt för hur digital rumslig information kan samlas in, bearbetas, värderas och presenteras med hjälp av de verktyg som geografiska informationssystem innehåller.
Dessutom redogör eleven utförligt för när geografiska informationssystem kan användas som underlag för beslut samt beskriver utförligt hur rumsliga samband och mönster över tid kan visualiseras i karta.
A
Eleven redogör utförligt för digitala geografiska verktyg och deras användning samt beskriver utförligt och nyanserat grunderna i kartografi och lägespositionering och hur de kan kopplas till GPS.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur digital rumslig information kan samlas in, bearbetas, värderas och presenteras med hjälp av de verktyg som geografiska informationssystem innehåller.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för när geografiska informationssystem kan användas som underlag för beslut samt beskriver utförligt och nyanserat hur rumsliga samband och mönster över tid kan visualiseras i karta.
E
Eleven framställer och använder med viss säkerhet enkla tematiska kartor som ett resultat av analys i geografiska informationssystem.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet GIS-teknik för att samla in data i närmiljön och överför dem till geografiska informationssystem.
I arbetet motiverar eleven översiktligt sitt urval och sin bearbetning av data, värderar med enkla omdömen det egna resultatet samt ger något exempel på hur det kan användas i något sammanhang.
C
Eleven framställer och använder med viss säkerhet tematiska kartor som ett resultat av analys i geografiska informationssystem.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet GIS-teknik för att samla in data i närmiljön och överför dem till geografiska informationssystem.
I arbetet motiverar eleven utförligt sitt urval och sin bearbetning av data, värderar med nyanserade omdömen det egna resultatet samt ger några exempel på hur det kan användas i något sammanhang.
A
Eleven framställer och använder med säkerhet komplexa tematiska kartor som ett resultat av analys i geografiska informationssystem.
Dessutom använder eleven med säkerhet GIS-teknik för att samla in data i närmiljön och överför dem till geografiska informationssystem.
I arbetet motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt urval och sin bearbetning av data, värderar med nyanserade omdömen det egna resultatet och ger förslag på hur resultatet kan förbättras samt ger flera exempel på hur det kan användas i något sammanhang.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."