Gerontologi och geriatrik

kurs
Kurskod
GERGER0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen gerontologi och geriatrik relaterar till syftet med ämnet gerontologi och geriatrik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen gerontologi och geriatrik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen gerontologi och geriatrik.

E
Eleven beskriver översiktligt det normala åldrandet och de behov som uppstår i samband med åldrandet samt ger exempel på attityder i samhället som påverkar upplevelsen av åldrandet.
Eleven redogör också översiktligt för olika demenssjukdomar och någon annan vanlig äldrepsykiatrisk sjukdom och dess behandling samt ger exempel på läkemedelsanvändning vid dessa tillstånd.
C
Eleven beskriver utförligt det normala åldrandet och de behov som uppstår i samband med åldrandet samt ger exempel på attityder i samhället som påverkar upplevelsen av åldrandet.
Eleven redogör också utförligt för olika demenssjukdomar och någon annan vanlig äldrepsykiatrisk sjukdom och dess behandling samt ger exempel på läkemedelsanvändning vid dessa tillstånd.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat det normala åldrandet och de behov som uppstår i samband med åldrandet samt ger exempel på attityder i samhället som påverkar upplevelsen av åldrandet.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för olika demenssjukdomar och någon annan vanlig äldrepsykiatrisk sjukdom och dess behandling samt ger exempel på läkemedelsanvändning vid dessa tillstånd.
E
Eleven beskriver översiktligt faktorer i den sjuke personens vardag som kan bidra till hens funktionsförmåga, värdighet och delaktighet samt ger exempel på åtgärder för ökad livskvalitet.
Eleven redogör översiktligt för kostens och måltidssituationens betydelse för människors hälsa samt vikten av fysisk aktivitet.
C
Eleven beskriver utförligt faktorer i den sjuke personens vardag som kan bidra till hens funktionsförmåga, värdighet och delaktighet samt ger exempel på åtgärder för ökad livskvalitet.
Eleven redogör utförligt för kostens och måltidssituationens betydelse för människors hälsa samt vikten av fysisk aktivitet.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat faktorer i den sjuke personens vardag som kan bidra till hens funktionsförmåga, värdighet och delaktighet samt ger exempel på åtgärder för ökad livskvalitet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kostens och måltidssituationens betydelse för människors hälsa samt vikten av fysisk aktivitet.
E
Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter.
I arbetet ingår även förebyggande arbete för en patientsäker miljö samt rehabilitering och funktionsbevarande omsorg.
Elevens arbete är av tillfredsställande kvalitet.
C
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter.
I arbetet ingår även förebyggande arbete för en patientsäker miljö samt rehabilitering och funktionsbevarande omsorg.
Elevens arbete är av tillfredsställande kvalitet.
A
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter.
I arbetet ingår även förebyggande arbete för en patientsäker miljö samt rehabilitering och funktionsbevarande omsorg.
Elevens arbete är av god kvalitet.
E
Eleven kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra på ett etiskt, pedagogiskt och empatiskt sätt.
Eleven beskriver även översiktligt frivilligorganisationers arbete med äldre och sjuka och ger exempel på deras betydelse för den sjuke samt för de närstående.
C
Eleven kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra på ett etiskt, pedagogiskt och empatiskt sätt.
Eleven beskriver även utförligt frivilligorganisationers arbete med äldre och sjuka och ger exempel på deras betydelse för den sjuke samt för de närstående.
A
Eleven kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra på ett etiskt, pedagogiskt och empatiskt sätt.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat frivilligorganisationers arbete med äldre och sjuka och ger exempel på deras betydelse för den sjuke samt för de närstående.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."