Gerontologi och geriatrik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen gerontologi och geriatrik relaterar till syftet med ämnet gerontologi och geriatrik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om det normala åldrandet och om den åldrande människans behov samt om samhällets attityder till åldrande hos människor från olika kulturer.
- Kunskaper om demens, andra äldrepsykiatriska och geriatriska tillstånd samt om läkemedelsanvändning hos äldre.
- Kunskaper om äldres och sjukas levnadsförhållanden och behov samt förmåga att uppfatta, bedöma och åtgärda brister i dessa levnadsförhållanden.
- Kunskaper om kostens och måltidssituationens betydelse och om vikten av fysisk aktivitet vid åldrande och sjukdom samt förmåga att omsätta kunskaperna i praktisk verksamhet.
- Förmåga att utföra vård- och omsorgsarbete, prevention, behandling och rehabilitering samt funktionsbevarande omsorg vid geriatriska och äldrepsykiatriska tillstånd.
- Förmåga att kommunicera med människor med geriatriska och äldrepsykiatriska tillstånd samt att använda språket som ett pedagogiskt redskap.
- Kunskaper om anhörigstöd och frivilligorganisationers arbete med äldre och sjuka personer.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen gerontologi och geriatrik.
- Det normala åldrandet samt fysiska, psykiska, sociala, kulturella och existentiella perspektiv på åldrandet.
- Insatser och verksamheter inom äldreomsorg.
- Geriatriska, äldrepsykiatriska och vanliga sjukdomar och tillstånd samt läkemedelsanvändning hos äldre.
- Demenssjukdomar, deras olika faser och utredningar. Kartläggning och individuell bemötandeplan, utifrån BPSD, beteendemässiga och psykiska symptom vid demens.
- Äldre multisjuka.
- Förebyggande av vårdskador genom att kartlägga och åtgärda risker för bland annat undernäring, fallolyckor, trycksår och bristande munhälsa hos äldre.
- Den åldrande människans behov ur ett socialt, kulturellt, mångkulturellt och existentiellt perspektiv för sinnesstimulans och livskvalitet.
- Åldrande och sexualitet.
- Kost, näringsbehov och nutrition vid åldrande.
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
- Vikten av rehabilitering, funktionsbevarande omsorg och fysisk aktivitet för äldres välbefinnande.
- Palliativ vård och omsorg utifrån olika trossamfunds syn och ceremonier kring omhändertagande vid livet slutskede.
- Kognitiva hjälpmedel vid demenssjukdom och andra äldrepsykiatriska och geriatriska tillstånd.
- Bemötande och professionellt förhållningssätt med utgångspunkt i socialtjänstens värdegrund för omsorg om äldre.
- Samarbete med anhöriga för ökad delaktighet i form av närståendestöd, teamarbete och olika frivilligorganisationer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen gerontologi och geriatrik.
Eleven beskriver översiktligt det normala åldrandet och de behov som uppstår i samband med åldrandet samt ger exempel på attityder i samhället som påverkar upplevelsen av åldrandet.
Eleven redogör också översiktligt för olika demenssjukdomar och någon annan vanlig äldrepsykiatrisk sjukdom och dess behandling samt ger exempel på läkemedelsanvändning vid dessa tillstånd.
Eleven beskriver utförligt det normala åldrandet och de behov som uppstår i samband med åldrandet samt ger exempel på attityder i samhället som påverkar upplevelsen av åldrandet.
Eleven redogör också utförligt för olika demenssjukdomar och någon annan vanlig äldrepsykiatrisk sjukdom och dess behandling samt ger exempel på läkemedelsanvändning vid dessa tillstånd.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat det normala åldrandet och de behov som uppstår i samband med åldrandet samt ger exempel på attityder i samhället som påverkar upplevelsen av åldrandet.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för olika demenssjukdomar och någon annan vanlig äldrepsykiatrisk sjukdom och dess behandling samt ger exempel på läkemedelsanvändning vid dessa tillstånd.
Eleven beskriver översiktligt faktorer i den sjuke personens vardag som kan bidra till hens funktionsförmåga, värdighet och delaktighet samt ger exempel på åtgärder för ökad livskvalitet.
Eleven redogör översiktligt för kostens och måltidssituationens betydelse för människors hälsa samt vikten av fysisk aktivitet.
Eleven beskriver utförligt faktorer i den sjuke personens vardag som kan bidra till hens funktionsförmåga, värdighet och delaktighet samt ger exempel på åtgärder för ökad livskvalitet.
Eleven redogör utförligt för kostens och måltidssituationens betydelse för människors hälsa samt vikten av fysisk aktivitet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat faktorer i den sjuke personens vardag som kan bidra till hens funktionsförmåga, värdighet och delaktighet samt ger exempel på åtgärder för ökad livskvalitet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kostens och måltidssituationens betydelse för människors hälsa samt vikten av fysisk aktivitet.
Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter.
I arbetet ingår även förebyggande arbete för en patientsäker miljö samt rehabilitering och funktionsbevarande omsorg.
Elevens arbete är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter.
I arbetet ingår även förebyggande arbete för en patientsäker miljö samt rehabilitering och funktionsbevarande omsorg.
Elevens arbete är av tillfredsställande kvalitet.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter.
I arbetet ingår även förebyggande arbete för en patientsäker miljö samt rehabilitering och funktionsbevarande omsorg.
Elevens arbete är av god kvalitet.
Eleven kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra på ett etiskt, pedagogiskt och empatiskt sätt.
Eleven beskriver även översiktligt frivilligorganisationers arbete med äldre och sjuka och ger exempel på deras betydelse för den sjuke samt för de närstående.
Eleven kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra på ett etiskt, pedagogiskt och empatiskt sätt.
Eleven beskriver även utförligt frivilligorganisationers arbete med äldre och sjuka och ger exempel på deras betydelse för den sjuke samt för de närstående.
Eleven kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra på ett etiskt, pedagogiskt och empatiskt sätt.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat frivilligorganisationers arbete med äldre och sjuka och ger exempel på deras betydelse för den sjuke samt för de närstående.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."