Godshantering - vux

kurs
Kurskod
GODGOD1
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen godshantering - vux relaterar till syftet med ämnet godshantering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen godshantering - vux.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen godshantering - vux.

E
Eleven beskriver översiktligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också översiktligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika symboler för godsmärkning samt metoder och regler för teckengivning.
Eleven redogör även översiktligt för de krav som ställs för märkning och hantering av farligt gods och ger enkla exempel på risker i denna hantering.
C
Eleven beskriver utförligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också utförligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika symboler för godsmärkning samt metoder och regler för teckengivning.
Eleven redogör även utförligt för de krav som ställs för märkning och hantering av farligt gods och ger välgrundade exempel på risker i denna hantering.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika symboler för godsmärkning samt metoder och regler för teckengivning.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för de krav som ställs för märkning och hantering av farligt gods och ger välgrundade och nyanserade exempel på risker i denna hantering.
E
Eleven hanterar med viss säkerhet och i bekanta situationer olika typer av gods med hjälp av truck, hjullastare och kran.
Eleven manövrerar i bekanta situationer truckar och maskiner med redskap samt utför i samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven hanterar med viss säkerhet och i bekanta och delvis nya situationer olika typer av gods med hjälp av truck, hjullastare och kran.
Eleven manövrerar i bekanta och delvis nya situationer truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven hanterar med säkerhet och i bekanta och nya situationer olika typer av gods med hjälp av truck, hjullastare och kran.
Eleven manövrerar i bekanta och nya situationer truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
C
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
A
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
E
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat.
C
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
A
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."