Hantering av varor och gods
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hantering av varor och gods relaterar till syftet med ämnet godshantering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika typer av lastbärare, godsmärkning och symboler.
- Kunskaper om olika typer av fraktdokument.
- Förmåga att framföra truckar och arbetsmaskiner i skiftande miljöer samt att utföra olika arbeten inom godshantering.
- Förmåga att använda tillsatsaggregat och övrig godshanteringsutrustning kopplad till truckar och arbetsmaskiner.
- Förmåga att använda lastsäkrings- och lyftutrustning samt att utföra lastsäkring av olika typer av gods.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hantering av varor och gods.
- Begrepp och terminologi i fråga om transporthandlingar.
- Klassning och identifiering av gods.
- Lastning, lossning och hantering av olika varor och gods med hjälp av de maskiner och den utrustning som krävs.
- Risker med olika ämnen vid hantering av gods.
- Märkning och etikettering på emballage och förpackningar förknippade med hantering av gods.
- Arbetsmetoder och principer för lastning och lossning av gods efter genomförd riskbedömning.
- Särskilda krav på förpackningar och emballage.
- Godsskyddande åtgärder i samband med transport. Separationskrav och särskild hanteringsutrustning.
- Säkerhetsåtgärder och användning av föreskriven skyddsutrustning enligt transportkort och resultat av riskbedömningar.
- Brandskydd, första hjälpen och åtgärder vid olycka.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hantering av varor och gods.
Eleven beskriver översiktligt olika enkla situationer i samband med godsskyddande åtgärder, märkning och etikettering av gods samt transporthandlingar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt regelverket för transport, klassning och identifiering av gods.
Eleven beskriver utförligt olika situationer i samband med godsskyddande åtgärder, märkning och etikettering av gods samt transporthandlingar.
Dessutom beskriver eleven utförligt regelverket för transport, klassning och identifiering av gods.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika komplexa situationer i samband med godsskyddande åtgärder, märkning och etikettering av gods samt transporthandlingar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat regelverket för transport, klassning och identifiering av gods.
Eleven framför truckar och arbetsmaskiner samt lastar, lossar och hanterar i samråd med handledare och i bekanta situationer olika typer av varor och gods enligt praxis.
Eleven hanterar också i bekanta situationer gods utifrån risker, märkning och etikettering på emballage och förpackningar.
Dessutom lastar och lossar eleven i samråd med handledare gods enligt de regler som finns inom området.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet transporthandlingar.
Dessutom väljer eleven i bekanta situationer förpackningar och emballage för olika gods.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven framför truckar och arbetsmaskiner samt lastar, lossar och hanterar efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer olika typer av varor och gods enligt praxis.
Eleven hanterar också i bekanta och delvis nya situationer gods utifrån risker, märkning och etikettering på emballage och förpackningar.
Dessutom lastar och lossar eleven efter samråd med handledare gods enligt de regler som finns inom området.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet transporthandlingar.
Dessutom väljer eleven i bekanta och delvis nya situationer förpackningar och emballage för olika gods.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven framför truckar och arbetsmaskiner samt lastar, lossar och hanterar efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer olika typer av varor och gods enligt praxis.
Eleven hanterar också i bekanta och nya situationer gods utifrån risker, märkning och etikettering på emballage och förpackningar.
Dessutom lastar och lossar eleven efter samråd med handledare gods enligt de regler som finns inom området.
I arbetet använder eleven med säkerhet transporthandlingar.
Dessutom väljer eleven i bekanta och nya situationer förpackningar och emballage för olika gods.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven vidtar föreskrivna säkerhetsåtgärder och använder skyddsutrustning samt arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven vidtar föreskrivna säkerhetsåtgärder och använder skyddsutrustning samt arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven vidtar föreskrivna säkerhetsåtgärder och använder skyddsutrustning samt arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."