Lastbärare
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lastbärare relaterar till syftet med ämnet godshantering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika typer av lastbärare, godsmärkning och symboler.
- Förmåga att framföra truckar och arbetsmaskiner i skiftande miljöer samt att utföra olika arbeten inom godshantering.
- Förmåga att använda tillsatsaggregat och övrig godshanteringsutrustning kopplad till truckar och arbetsmaskiner.
- Förmåga att använda lastsäkrings- och lyftutrustning samt att utföra lastsäkring av olika typer av gods.
- Förmåga att utföra olika typer av beräkningar i samband med hantering av truckar, arbetsredskap, lastbärare och gods samt vid lastsäkring.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lastbärare.
- Olika lastbärares uppbyggnad och lastförutsättningar.
- Begrepp och terminologi inom godshantering för vägtrafik, järnväg, flyg, kombitrafik och för ro-ro-trafik.
- Funktion hos, användning och användningsområde för förekommande utrustning för lastsäkring och kapacitetsmärkning.
- Metoder och hanteringsprinciper för lastning och lossning av olika lastbärare.
- Hantering av olika typer av lastbärare.
- Säkring av lastbärare vid lastning och lossning.
- Lastsäkring av olika typer av gods i olika typer av lastbärare, inklusive beräkningsmetoder och arbetsmetoder.
- Förutsättningar som påverkar vidare transport med olika transportslag vid omlastning.
- Regler för och hantering av gasade lastbärare.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lastbärare.
Eleven beskriver översiktligt olika lastbärares uppbyggnad, funktion och lastningsförutsättningar.
Eleven beskriver också översiktligt regler och förutsättningar för lastning och lossning av lastbärare samt hur krav på lastsäkring uppfylls med olika typer av lastsäkringsutrustning.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika lastsäkringsmetoder och utrustning.
Eleven beskriver utförligt olika lastbärares uppbyggnad, funktion och lastningsförutsättningar.
Eleven beskriver också utförligt regler och förutsättningar för lastning och lossning av lastbärare samt hur krav på lastsäkring uppfylls med olika typer av lastsäkringsutrustning.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika lastsäkringsmetoder och utrustning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika lastbärares uppbyggnad, funktion och lastningsförutsättningar.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat regler och förutsättningar för lastning och lossning av lastbärare samt hur krav på lastsäkring uppfylls med olika typer av lastsäkringsutrustning.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika lastsäkringsmetoder och utrustning.
Eleven framför truckar och arbetsmaskiner samt genomför enkel lastning och lossning av olika typer av lastbärare.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare lastsäkring i lastbärare och använder i bekanta situationer utrustning och övriga hjälpmedel enligt praxis.
I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar i samband med lastning, lastsäkring och lossning.
Dessutom arbetar eleven i bekanta situationer utifrån förutsättningar som påverkar vidare transport med olika transportslag.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven framför truckar och arbetsmaskiner samt genomför lastning och lossning av olika typer av lastbärare.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare lastsäkring i lastbärare och använder i bekanta och delvis nya situationer utrustning och övriga hjälpmedel enligt praxis.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar i samband med lastning, lastsäkring och lossning.
Dessutom arbetar eleven i bekanta och delvis nya situationer utifrån förutsättningar som påverkar vidare transport med olika transportslag.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven framför truckar och arbetsmaskiner samt genomför avancerad lastning och lossning av olika typer av lastbärare.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare lastsäkring i lastbärare och använder i bekanta och nya situationer utrustning och övriga hjälpmedel enligt praxis.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar i samband med lastning, lastsäkring och lossning.
Dessutom arbetar eleven i bekanta och nya situationer utifrån förutsättningar som påverkar vidare transport med olika transportslag.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet samt utifrån lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet samt utifrån lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet samt utifrån lagar och andra bestämmelser som styr arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."