Maskinell godshantering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen maskinell godshantering relaterar till syftet med ämnet godshantering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika typer av lastbärare, godsmärkning och symboler.
- Kunskaper om olika typer av fraktdokument.
- Förmåga att framföra truckar och arbetsmaskiner i skiftande miljöer samt att utföra olika arbeten inom godshantering.
- Förmåga att använda tillsatsaggregat och övrig godshanteringsutrustning kopplad till truckar och arbetsmaskiner.
- Förmåga att använda lastsäkrings- och lyftutrustning samt att utföra lastsäkring av olika typer av gods.
- Förmåga att utföra olika typer av beräkningar i samband med hantering av truckar, arbetsredskap, lastbärare och gods samt vid lastsäkring.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen maskinell godshantering.
- Kapacitet hos lyftredskap.
- Tillsatsaggregat och bakgavellyft.
- Fraktdokument och godshandlingar.
- Kapacitetsskyltar och märkning på truckar och maskiner.
- Godsmärkning och symboler på gods som visar föraren hur godset ska hanteras, till exempel godstyngdpunkt, hanteras varsamt, denna sida upp, och slingas här.
- Körning och manövrering av lättare truckar och maskiner, till exempel hjullastare.
- Hantering och byte av redskap för olika användningsområden.
- Lyftmetoder, staplingsmetoder och förankringsmetoder.
- Uppställningsstabilitet och belastning vid lyftmoment för lastning och lossning av gods.
- Tyngdpunktsberäkning för lastning, stapling och hantering av gods.
- Lyftdiagram.
- Hantering av olika typer av lastbärare, till exempel EUR-pallen, burar och IBC-behållare.
- Aktivt arbete med säkerhetsrutiner.
- Metoder och regler för teckengivning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen maskinell godshantering.
Eleven beskriver översiktligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också översiktligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt metoder och regler för teckengivning, innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.
Eleven beskriver utförligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också utförligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven utförligt metoder och regler för teckengivning, innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat metoder och regler för teckengivning, innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.
Eleven manövrerar i bekanta situationer lättare truckar och maskiner med redskap samt utför i samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
Dessutom hanterar eleven i bekanta situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport.
I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven manövrerar i bekanta och delvis nya situationer lättare truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
Dessutom hanterar eleven i bekanta och delvis nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven manövrerar i bekanta och nya situationer lättare truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
Dessutom hanterar eleven i bekanta och nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."