Tunga arbetsmaskiner

kurs
Kurskod
GODTUN0
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tunga arbetsmaskiner relaterar till syftet med ämnet godshantering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tunga arbetsmaskiner.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tunga arbetsmaskiner.

E
Eleven beskriver översiktligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också översiktligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.
I beskrivningarna redogör eleven översiktligt för särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner samt metoder och regler för teckengivning.
C
Eleven beskriver utförligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också utförligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven utförligt innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.
I beskrivningarna redogör eleven utförligt för särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner samt metoder och regler för teckengivning.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.
I beskrivningarna redogör eleven utförligt och nyanserat för särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner samt metoder och regler för teckengivning.
E
Eleven manövrerar i bekanta situationer tunga truckar och maskiner med redskap som används vid godshantering samt utför i samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
Dessutom hanterar eleven i bekanta situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport.
I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven manövrerar i bekanta och delvis nya situationer tunga truckar och maskiner med redskap som används vid godshantering samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
Dessutom hanterar eleven i bekanta och delvis nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven manövrerar i bekanta och nya situationer tunga truckar och maskiner med redskap som används vid godshantering samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
Dessutom hanterar eleven i bekanta och nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
C
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
A
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
E
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat.
C
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
A
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."