Tunga arbetsmaskiner
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tunga arbetsmaskiner relaterar till syftet med ämnet godshantering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika typer av lastbärare, godsmärkning och symboler.
- Kunskaper om olika typer av fraktdokument.
- Förmåga att framföra truckar och arbetsmaskiner i skiftande miljöer samt att utföra olika arbeten inom godshantering.
- Förmåga att använda tillsatsaggregat och övrig godshanteringsutrustning kopplad till truckar och arbetsmaskiner.
- Förmåga att använda lastsäkrings- och lyftutrustning samt att utföra lastsäkring av olika typer av gods.
- Förmåga att utföra olika typer av beräkningar i samband med hantering av truckar, arbetsredskap, lastbärare och gods samt vid lastsäkring.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tunga arbetsmaskiner.
- Fraktdokument och godshandlingar.
- Godsmärkning och symboler på gods som visar föraren hur godset ska hanteras, till exempel godstyngdpunkt, hanteras varsamt, denna sida upp och slingas här.
- Särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner.
- Metoder och regler för teckengivning och radiodirigering vid till exempel lyft där föraren själv inte ser hela arbetsområdet.
- Körning och manövrering av tunga truckar och maskiner som används vid godshantering, till exempel tung motviktstruck, containertruck och timmertruck.
- Hantering och byte av redskap för olika användningsområden.
- Lyftmetoder, staplingsmetoder och förankringsmetoder för containrar, trailrar och flak.
- Tyngdpunktsberäkning för lastning, stapling och hantering av gods.
- Stabilitet och marktrycksbegränsningar vid hantering av tungt gods.
- Aktivt arbete med säkerhetsrutiner.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tunga arbetsmaskiner.
Eleven beskriver översiktligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också översiktligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.
I beskrivningarna redogör eleven översiktligt för särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner samt metoder och regler för teckengivning.
Eleven beskriver utförligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också utförligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven utförligt innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.
I beskrivningarna redogör eleven utförligt för särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner samt metoder och regler för teckengivning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.
I beskrivningarna redogör eleven utförligt och nyanserat för särskilda risker förknippade med tunga arbetsmaskiner samt metoder och regler för teckengivning.
Eleven manövrerar i bekanta situationer tunga truckar och maskiner med redskap som används vid godshantering samt utför i samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
Dessutom hanterar eleven i bekanta situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport.
I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven manövrerar i bekanta och delvis nya situationer tunga truckar och maskiner med redskap som används vid godshantering samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
Dessutom hanterar eleven i bekanta och delvis nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven manövrerar i bekanta och nya situationer tunga truckar och maskiner med redskap som används vid godshantering samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning.
Dessutom hanterar eleven i bekanta och nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet.
Dessutom hanterar eleven med säkerhet emballage och lastbärare.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."