Godstrafik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen godstrafik relaterar till syftet med ämnet godstransporter, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika lastbilskonstruktioners användningsområden för godstransporter.
- Förmåga att planera och genomföra godstransporter med tung lastbil på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt enligt lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att färdigställa och förbereda lastbilen för lastning av olika godsslag.
- Förmåga att planera färdvägar med hänsyn till lastbilen och trafikmiljön.
- Förmåga att köra och manövrera tung lastbil i skiftande trafikmiljöer samt att hantera utrustningar för lastning, lossning och leverans av gods.
- Förmåga att utnyttja lastbilens kapacitet för ökad framkomlighet i olika trafiksituationer och i skiftande väglag.
- Förmåga att samarbeta med andra och att kommunicera med medarbetare och kunder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen godstrafik.
- Användningsområden för olika lastbilskonstruktioner, utrustningar och redskap för godstransporter.
- Dispensregler för avvikande mått och viktbestämmelser på lastbilar och last. Ansökningsförfarande, utmärkning av bred last och transportrestriktioner.
- Planering, färdigställande samt val av lastbil och utrustning inför transportuppdrag. Funktionskontroll av utrustningen och säkerhetskontroll av fordonet.
- Planering, förberedelse och utförande av lastning av gods. Lastviktsberäkning, viktfördelning på lastbilen samt lastsäkring med val av lastsäkringsmetod.
- Planering av färdvägar med tung lastbil med hänsyn till olika begränsningar i trafikmiljön samt transportavstånd.
- Körning med tung lastbil i skiftande trafikmiljöer med last och rätt nyttjande av lastbilens kapacitet. Val av växel och motorvarv samt användning av övriga tekniska funktioner för ökad framkomlighet i olika trafiksituationer och väglag.
- Manövrering av tung lastbil och hantering av utrustning vid lossning och leveranser av gods. Handhavande av frakthandlingar och dokumentationer.
- Genomförande av godstransportuppdrag som uppfyller kraven på yrkeskunnande, till exempel redovisning av kör- och vilotider, dokumentation, hög säkerhetsnivå, kvalitet och kundbemötande.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen godstrafik.
Eleven beskriver översiktligt några användningsområden för olika lastbilskonstruktioner.
Dessutom beskriver eleven översiktligt några godstransporter som kräver dispensansökan för att kunna genomföras samt tillvägagångssättet för att genomföra sådana godstransporter.
Eleven beskriver utförligt några användningsområden för olika lastbilskonstruktioner.
Dessutom beskriver eleven utförligt några godstransporter som kräver dispensansökan för att kunna genomföras samt tillvägagångssättet för att genomföra sådana godstransporter.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några användningsområden för olika lastbilskonstruktioner.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några godstransporter som kräver dispensansökan för att kunna genomföras samt tillvägagångssättet för att genomföra sådana godstransporter.
Eleven planerar i samråd med handledare godstransporter i bekanta trafikmiljöer.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet lämplig lastbil inför transportuppdraget samt utför i bekanta situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll med val av arbetsmetod och tillvägagångssätt.
Eleven färdigställer och förbereder i bekanta situationer lastbilen med utrustning inför lastning av gods samt utför i samråd med handledare enkla lastviktsberäkningar och viktfördelningar.
Dessutom väljer eleven i bekanta situationer lämplig lastsäkringsmetod.
Eleven planerar efter samråd med handledare godstransporter i bekanta och delvis nya trafikmiljöer.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet lämplig lastbil inför transportuppdraget samt utför i bekanta och delvis nya situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll med val av arbetsmetod och tillvägagångssätt.
Eleven färdigställer och förbereder i bekanta och delvis nya situationer lastbilen med utrustning inför lastning av gods samt utför efter samråd med handledare lastviktsberäkningar och viktfördelningar.
Dessutom väljer eleven i bekanta och delvis nya situationer lämplig lastsäkringsmetod.
Eleven planerar efter samråd med handledare godstransporter i bekanta och nya trafikmiljöer.
I planeringen väljer eleven med säkerhet lämplig lastbil inför transportuppdraget samt utför i bekanta och nya situationer funktionstillsyn och säkerhetskontroll med val av arbetsmetod och tillvägagångssätt.
Eleven färdigställer och förbereder i bekanta och nya situationer lastbilen med utrustning inför lastning av gods samt utför efter samråd med handledare avancerade lastviktsberäkningar och viktfördelningar.
Dessutom väljer eleven i bekanta och nya situationer lämplig lastsäkringsmetod.
Eleven genomför i samråd med handledare godstransporter i bekanta trafikmiljöer.
I arbetet följer eleven de regler som styr yrkesmässiga godstransporter.
Dessutom planerar eleven i samråd med handledare färdväg utifrån lastbilens lastvikt.
Eleven genomför efter samråd med handledare godstransporter i bekanta och delvis nya trafikmiljöer.
I arbetet följer eleven de regler som styr yrkesmässiga godstransporter.
Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare färdväg utifrån lastbilens lastvikt.
Eleven genomför efter samråd med handledare godstransporter i bekanta och nya komplexa trafikmiljöer.
I arbetet följer eleven de regler som styr yrkesmässiga godstransporter.
Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare färdväg utifrån lastbilens lastvikt.
Eleven kör och manövrerar lastbilen med last på ett säkert och miljövänligt sätt i bekanta trafikmiljöer.
I körningen använder eleven i bekanta situationer funktioner på lastbilen som ökar framkomligheten i olika trafiksituationer och i skiftande väglag.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet i bekanta situationer utrustning i samband med lossning och leverans av gods.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning.
Eleven kör och manövrerar lastbilen med last på ett säkert och miljövänligt sätt i bekanta och delvis nya trafikmiljöer.
I körningen använder eleven i bekanta och delvis nya situationer funktioner på lastbilen som ökar framkomligheten i olika trafiksituationer och i skiftande väglag.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet i bekanta och delvis nya situationer utrustning i samband med lossning och leverans av gods.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning.
Eleven kör och manövrerar lastbilen med last på ett säkert och miljövänligt sätt i bekanta och nya trafikmiljöer.
I körningen använder eleven i bekanta och nya situationer funktioner på lastbilen som ökar framkomligheten i olika trafiksituationer och i skiftande väglag.
Dessutom hanterar eleven med säkerhet i bekanta och nya situationer utrustning i samband med lossning och leverans av gods.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."