Godstransporter - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen godstransporter - specialisering relaterar till syftet med ämnet godstransporter, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika lastbilskonstruktioners användningsområden för godstransporter.
- Förmåga att planera och genomföra godstransporter med tung lastbil på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt enligt lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att färdigställa och förbereda lastbilen för lastning av olika godsslag.
- Förmåga att planera färdvägar med hänsyn till lastbilen och trafikmiljön.
- Förmåga att köra och manövrera tung lastbil i skiftande trafikmiljöer samt att hantera utrustningar för lastning, lossning och leverans av gods.
- Förmåga att utnyttja lastbilens kapacitet för ökad framkomlighet i olika trafiksituationer och i skiftande väglag.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen godstransporter - specialisering.
- Transportledning och rutiner för administration och fakturering av transportverksamhet.
- Körning och manövrering av vald lastbil inom specialiseringen i skiftande trafikmiljöer med ett avancerat, rationellt och trafiksäkert körsätt. Funktionstillsyn och säkerhetskontroll av fordon och utrustning.
- Planering och genomförande av transportuppdrag med hänsyn till mängden gods som ska transporteras samt till vikt, volym och fördelningen på fordonets axlar.
- Rutiner vid lastning och leveranser av gods, med system och metoder för vägning och mätning för att beräkna godsvolym och vikt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen godstransporter - specialisering.
Eleven beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar yrkesmässiga godstransporter med vald lastbil.
Eleven beskriver också översiktligt rutiner vid lastning och leveranser samt metoder för vägning och mätning av gods.
Dessutom beskriver eleven översiktligt transportledningens funktion och rutiner för administration och fakturering.
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar yrkesmässiga godstransporter med vald lastbil.
Eleven beskriver också utförligt rutiner vid lastning och leveranser samt metoder för vägning och mätning av gods.
Dessutom beskriver eleven utförligt transportledningens funktion och rutiner för administration och fakturering.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat lagar och andra bestämmelser som reglerar yrkesmässiga godstransporter med vald lastbil.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat rutiner vid lastning och leveranser samt metoder för vägning och mätning av gods.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat transportledningens funktion och rutiner för administration och fakturering.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare enkla godstransporter med vald lastbil.
Eleven kör och manövrerar lastbilen på ett trafiksäkert sätt i vanligt förekommande trafiksituationer.
I samband med olika transportuppdrag väljer eleven i bekanta situationer och i samråd med handledare utrustning för lastsäkring.
Eleven utför också funktionstillsyn och säkerhetskontroll.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning i samband med lastning, lossning och leverans av gods.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare godstransporter med vald lastbil.
Eleven kör och manövrerar lastbilen på ett trafiksäkert sätt i vanligt förekommande och ovanliga trafiksituationer.
I samband med olika transportuppdrag väljer eleven i bekanta och delvis nya situationer och efter samråd med handledare utrustning för lastsäkring.
Eleven utför också funktionstillsyn och säkerhetskontroll.
Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet olika typer av utrustning i samband med lastning, lossning och leverans av gods.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare komplexa godstransporter med vald lastbil.
Eleven kör och manövrerar lastbilen på ett trafiksäkert sätt i vanligt förekommande och ovanliga, även avancerade, trafiksituationer.
I samband med olika transportuppdrag väljer eleven i bekanta och nya situationer och efter samråd med handledare utrustning för lastsäkring.
Eleven utför också funktionstillsyn och säkerhetskontroll.
Dessutom hanterar eleven med säkerhet olika typer av utrustning i samband med lastning, lossning och leverans av gods.
Eleven planerar i samråd med handledare transportuppdrag i bekanta situationer.
I planeringen utför eleven enkla lastviktsberäkningar och viktfördelningar.
Eleven väljer också med viss säkerhet lastsäkringsmetod och planerar i samråd med handledare färdväg utifrån lastbilens lastvikt och vägnätets bärighet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom och för lastbil och utrustning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven planerar efter samråd med handledare transportuppdrag i bekanta och delvis nya situationer.
I planeringen utför eleven lastviktsberäkningar och viktfördelningar.
Eleven väljer också med viss säkerhet lastsäkringsmetod och planerar efter samråd med handledare färdväg utifrån lastbilens lastvikt och vägnätets bärighet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom och för lastbil och utrustning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven planerar efter samråd med handledare transportuppdrag i bekanta och nya situationer.
I planeringen utför eleven avancerade lastviktsberäkningar och viktfördelningar.
Eleven väljer också med säkerhet lastsäkringsmetod och planerar efter samråd med handledare färdväg utifrån lastbilens lastvikt och vägnätets bärighet.
Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom och för lastbil och utrustning.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."