Grafisk illustration i pixelgrafik

kurs
Kurskod
GRAGRP0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen grafisk illustration i pixelgrafik relaterar till syftet med ämnet grafisk kommunikation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen grafisk illustration i pixelgrafik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen grafisk illustration i pixelgrafik.

E
Eleven redogör översiktligt för olika grafiska funktioner och delarna i det grafiska arbetsflödet som har med relevant grafisk illustrationsteknik, digitalisering och grafiska uttryckssätt att göra.
Dessutom beskriver eleven översiktligt de olika arbetsflödesmomenten vart och ett för sig.
Eleven redogör även översiktligt för pixelgrafikens roll i de olika grafiska funktionerna och arbetsflödets delar.
C
Eleven redogör utförligt för olika grafiska funktioner och delarna i det grafiska arbetsflödet som har med relevant grafisk illustrationsteknik, digitalisering och grafiska uttryckssätt att göra.
Dessutom beskriver eleven utförligt de olika arbetsflödesmomenten vart och ett för sig och i ett processtänkande från idé till produkt.
Eleven redogör även utförligt för pixelgrafikens roll i de olika grafiska funktionerna och arbetsflödets delar.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika grafiska funktioner och delarna i det grafiska arbetsflödet som har med relevant grafisk illustrationsteknik, digitalisering och grafiska uttryckssätt att göra.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de olika arbetsflödesmomenten vart och ett för sig och i ett processtänkande från idé till produkt.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för pixelgrafikens roll i de olika grafiska funktionerna och arbetsflödets delar.
E
Eleven visualiserar med viss säkerhet idéer och använder i samråd med handledare manuella skisser och relevanta digitala grafiska tekniker och program.
Eleven för ett enkelt resonemang om sitt val av innehåll och uttryckssätt samt val av teknik och stil utifrån målgrupp, sammanhang och önskad effekt.
C
Eleven visualiserar med viss säkerhet idéer och använder efter samråd med handledare manuella skisser och relevanta digitala grafiska tekniker och program.
Eleven för ett välgrundat resonemang om sitt val av innehåll och uttryckssätt samt val av teknik och stil utifrån målgrupp, sammanhang och önskad effekt.
I sitt resonemang ger eleven även välgrundade argument för olika tänkbara illustrations- och digitaliseringstekniker.
A
Eleven visualiserar med säkerhet idéer och använder efter samråd med handledare manuella skisser och relevanta digitala grafiska tekniker och program med egen vald teknik och stil.
Eleven för ett välgrundat och nyanserat resonemang om sitt val av innehåll och uttryckssätt samt val av teknik och stil utifrån målgrupp, sammanhang och önskad effekt.
I sitt resonemang ger eleven även välgrundade och nyanserade argument för olika tänkbara illustrations- och digitaliseringstekniker.
E
Eleven planerar och genomför, utifrån grafiska illustrationsidéer, med viss säkerhet och med tillfredsställande teknisk kvalitet processer och produktioner i relevanta grafiska program.
Detta gör eleven inom överenskomna ramar vad gäller leverans, distribution, ekonomi och teknisk kvalitet.
Dessutom gör eleven en enkel analys av sin produktion, som omfattar såväl processens olika delar som helhetsresultatet.
I analysen för eleven enkla resonemang om på vilket sätt delarna bidrar till helhetsresultatet samt för ett enkelt resonemang om pixelgrafikens betydelse för helhetsintrycket.
I analysen använder eleven med viss säkerhet bild- och kommunikationsteorier.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen den egna arbetsinsatsens betydelse för resultatet.
I diskussioner och resonemang använder eleven med viss säkerhet några begrepp och fackspråksuttryck inom området.
C
Eleven planerar och genomför, utifrån grafiska illustrationsidéer, med viss säkerhet och med tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet processer och produktioner i relevanta grafiska program.
Detta gör eleven inom överenskomna ramar vad gäller leverans, distribution, ekonomi och teknisk kvalitet.
Dessutom gör eleven en analys av sin produktion, som omfattar såväl processens olika delar som helhetsresultatet.
I analysen för eleven välgrundade resonemang om på vilket sätt delarna bidrar till helhetsresultatet samt för ett välgrundat resonemang om pixelgrafikens betydelse för helhetsintrycket.
I analysen använder och kombinerar eleven med viss säkerhet bild- och kommunikationsteorier.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsens betydelse för resultatet.
I diskussioner och resonemang använder eleven med viss säkerhet flera begrepp och fackspråksuttryck inom området.
A
Eleven planerar och genomför, utifrån grafiska illustrationsidéer, med säkerhet och med god teknisk och estetisk kvalitet processer och produktioner i relevanta grafiska program.
Detta gör eleven inom överenskomna ramar vad gäller leverans, distribution, ekonomi och teknisk kvalitet.
Dessutom gör eleven en komplex analys av sin produktion, som omfattar såväl processens olika delar som helhetsresultatet.
I analysen för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om på vilket sätt delarna bidrar till helhetsresultatet samt för ett välgrundat och nyanserat resonemang om pixelgrafikens betydelse för helhetsintrycket.
I analysen använder och kombinerar eleven med säkerhet bild- och kommunikationsteorier.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsens betydelse för resultatet samt ger förslag på hur resultatet kan förbättras genom förändrad process och förändrat arbetssätt.
I diskussioner och resonemang använder eleven med säkerhet flera begrepp och fackspråksuttryck inom området.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."