Grönyte- och småmaskinsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen grönyte- och småmaskinsteknik relaterar till syftet med ämnet grönyte- och småmaskinsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika grönyte- och småmaskiner, deras system, komponenter och hur de samverkar samt olika redskap.
- Förmåga att genomföra service, underhåll och inspektion av grönyte- och småmaskiner samt olika redskap.
- Förmåga att genomföra enklare felsökning och reparationer av grönyte- och småmaskiner, deras olika utrustningar, system och komponenter samt redskap.
- Förmåga att använda specialverktyg samt verktyg och övrig utrustning.
- Förmåga att använda manualer, scheman och digitala informationssystem i samband med felsökning och reparationer.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen grönyte- och småmaskinsteknik.
- Olika grönyte- och småmaskiner, deras konstruktion, funktion, system och komponenter samt deras användningsområden, bland annat olika parktraktorer och parkgräsklippare.
- Olika redskap, deras konstruktion, funktion, system och komponenter samt deras användningsområden, till exempel jordfräsar, slagslåttermaskiner samt sandnings- och saltningsmaskiner.
- Metoder för och genomförande av service, underhåll och inspektion av grönyte- och småmaskiner samt redskap.
- Konsekvenser av eftersatt underhåll beträffande ekonomi, driftstörningar och trafiksäkerhet.
- Metoder för och genomförande av felsökning, diagnostisering och reparationer av grönyte- och småmaskiner, deras olika utrustningar, system och komponenter samt redskap.
- Metoder för och genomförande av demontering, montering och justering av komponenter i samband med reparationer.
- Metoder för användning av specialverktyg på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
- Fordons- och redskapstillverkares anvisningar och teknisk information på svenska och engelska.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Yrkesmässigt språk, kommunikation och målgruppsanpassning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen grönyte- och småmaskinsteknik.
Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika grönyte- och småmaskiner, deras olika system, komponenter och hur de samverkar samt olika redskap.
Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika grönyte- och småmaskiner, deras olika system, komponenter och hur de samverkar samt olika redskap.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika grönyte- och småmaskiner, deras olika system, komponenter och hur de samverkar samt olika redskap.
Eleven utför, i samråd med handledare, service, underhåll och inspektion av olika grönyte- och småmaskiner samt redskap.
Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av olika grönyte- och småmaskiner samt redskap.
Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför, efter samråd med handledare, service, underhåll och inspektion av olika grönyte- och småmaskiner samt redskap.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av olika grönyte- och småmaskiner samt redskap.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför, efter samråd med handledare, service, underhåll och inspektion av olika grönyte- och småmaskiner samt redskap.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av olika grönyte- och småmaskiner samt redskap.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."