Grundläggande vård och omsorg

kurs
Kurskod
GRUGRD0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen grundläggande vård och omsorg relaterar till syftet med ämnet grundläggande vård och omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen grundläggande vård och omsorg.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen grundläggande vård och omsorg.

E
Eleven beskriver översiktligt kroppens uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även översiktligt för innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vanligt förekommande sjukdomar och olika aspekter av smitta och smittspridning.
Eleven redogör även för några vanliga läkemedel och deras eventuella biverkningar samt hur de används och hanteras.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
C
Eleven beskriver utförligt kroppens uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även utförligt för innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
Dessutom redogör eleven utförligt för vanligt förekommande sjukdomar och olika aspekter av smitta och smittspridning.
Eleven redogör även för några vanliga läkemedel och deras eventuella biverkningar samt hur de används och hanteras.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande sjukdomar och olika aspekter av smitta och smittspridning.
Eleven redogör även för flera vanliga läkemedel och deras eventuella biverkningar samt hur de används och hanteras.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
E
Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
C
Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
A
Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
E
Eleven utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt.
I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften samt tar i arbetet hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Eleven diskuterar översiktligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Eleven diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar av arbetsuppgifterna och föreslår vid behov förbättringar.
C
Eleven utför vanligt förekommande arbetsuppgifter efter samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt.
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften samt tar i arbetet hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Eleven diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar av arbetsuppgifterna och föreslår vid behov förbättringar.
A
Eleven utför vanligt förekommande även avancerade arbetsuppgifter efter samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar.
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val, samt tar i arbetet hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar av arbetsuppgifterna och föreslår vid behov förbättringar.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."