Grundläggande vård och omsorg
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen grundläggande vård och omsorg relaterar till syftet med ämnet grundläggande vård och omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om människokroppens uppbyggnad och funktion.
- Kunskaper om vanligt förekommande sjukdomar och läkemedel.
- Förmåga att arbeta utifrån lagar och andra bestämmelser som styr olika verksamheter samt utifrån arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
- Förmåga att arbeta med personlig omvårdnad och ge stöd i egenvård.
- Förmåga att diskutera sin egen och andras roll i arbetet med personlig omvårdnad.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen grundläggande vård och omsorg.
- Grundläggande anatomi och fysiologi.
- Vanligt förekommande sjukdomar och åtgärder vid dem.
- Innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
- Omvårdnadshygien, mikroorganismer, smitta och smittspridning.
- Användning och hantering av vanligt förekommande läkemedel. Läkemedlens biverkningar.
- Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg.
- Funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.
- Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen grundläggande vård och omsorg.
Eleven beskriver översiktligt kroppens uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även översiktligt för innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vanligt förekommande sjukdomar och olika aspekter av smitta och smittspridning.
Eleven redogör även för några vanliga läkemedel och deras eventuella biverkningar samt hur de används och hanteras.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven beskriver utförligt kroppens uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även utförligt för innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
Dessutom redogör eleven utförligt för vanligt förekommande sjukdomar och olika aspekter av smitta och smittspridning.
Eleven redogör även för några vanliga läkemedel och deras eventuella biverkningar samt hur de används och hanteras.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens uppbyggnad och funktion.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande sjukdomar och olika aspekter av smitta och smittspridning.
Eleven redogör även för flera vanliga läkemedel och deras eventuella biverkningar samt hur de används och hanteras.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt.
I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften samt tar i arbetet hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Eleven diskuterar översiktligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Eleven diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar av arbetsuppgifterna och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven utför vanligt förekommande arbetsuppgifter efter samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt.
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften samt tar i arbetet hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Eleven diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar av arbetsuppgifterna och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven utför vanligt förekommande även avancerade arbetsuppgifter efter samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar.
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val, samt tar i arbetet hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar av arbetsuppgifterna och föreslår vid behov förbättringar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."