Den unga hästens utveckling 1a
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen den unga hästens utveckling 1a relaterar till syftet med ämnet hästkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att iaktta och tolka hästars utveckling, rörelse, utseende och beteende.
- Kunskaper om vanligt förekommande sjukdomar, om smittspridning, smittskydd och hygien samt förmåga att arbeta med förebyggande hälsovård.
- Kunskaper om hästavel och reproduktion.
- Förmåga att planera arbetsuppgifter samt att sköta och hantera hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
- Förmåga att sköta och hantera stallar och utrustning.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen den unga hästens utveckling 1a.
Biologisk grund
- Dräktiga ston och unghästars primära behov i olika utvecklingsfaser.
- Sjukdomar hos dräktiga ston och föl.
- Fortplantningsorganen hos hingst och sto, brunstcykeln hos sto, betäckning, befruktning, dräktighet samt eventuella komplikationer i samband med detta.
- Smittskydd och hygien.
Arbetsuppgifter
- Fölvaka, medverkan och assistans vid fölets första dygn.
- Assistera vid seminverksamhet och praktiskt avelsarbete.
- Behandling av dräktiga ston och föl vid sjukdomstillstånd, till exempel sjukbandagering och sårvård.
- Hantering av ston och föl.
- Inkörning av unghästar.
- Planering och genomförande av häst- och stallskötsel under dräktighet samt före och efter fölning.
- Visning vid hand av ston och föl.
- Förebyggande åtgärder för skador och sjukdomar på ston och föl.
- Hantering av teknisk utrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen den unga hästens utveckling 1a.
Eleven observerar i samband med stallturer dräktiga ston och unghästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer enkla slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.
Vidare redogör eleven översiktligt för arbetsgång och metoder vid inkörning av unghästar.
Eleven redogör översiktligt för faktorer som bidrar till en god miljö för dräktiga ston och unghästar samt för hur miljön kan förbättras.
Dessutom redogör eleven översiktligt för skador och sjukdomar hos dräktiga ston och unghästar samt för hur de kan förebyggas.
Eleven observerar i samband med stallturer dräktiga ston och unghästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.
Vidare redogör eleven utförligt för arbetsgång och metoder vid inkörning av unghästar.
Eleven redogör utförligt för faktorer som bidrar till en god miljö för dräktiga ston och unghästar samt för hur miljön kan förbättras.
Dessutom redogör eleven utförligt för skador och sjukdomar hos dräktiga ston och unghästar samt för hur de kan förebyggas.
Eleven observerar i samband med stallturer dräktiga ston och unghästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade och nyanserade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsgång och metoder vid inkörning av unghästar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god miljö för dräktiga ston och unghästar samt för hur miljön kan förbättras.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos dräktiga ston och unghästar samt för hur de kan förebyggas.
Eleven redogör översiktligt för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar.
Dessutom ger eleven enkla förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning.
Eleven redogör utförligt för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar.
Dessutom ger eleven välgrundade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar.
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning.
Eleven redogör översiktligt för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur arbetet på seminstation går till.
Eleven redogör utförligt för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur arbetet på seminstation går till.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur arbetet på seminstation går till.
Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en enkel skötselplan med utgångspunkt i dräktiga ston och unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare dräktiga ston och unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare stall och utrustning på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med visst handlag ston och unghästar.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i dräktiga ston och unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i stallarna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare dräktiga ston och unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare stall och utrustning på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med gott handlag ston och unghästar.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i dräktiga ston och unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i stallarna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare dräktiga ston och unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare stall och utrustning på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag ston och unghästar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet utför eleven i samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion.
Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."