Den unga hästens utveckling 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen den unga hästens utveckling 2 relaterar till syftet med ämnet hästkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att iaktta och tolka hästars utveckling, rörelse, utseende och beteende.
- Förmåga att planera arbetsuppgifter samt att sköta och hantera hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
- Förmåga att sköta och hantera stallar och utrustning.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser för marknadsföring och försäljning av unghästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen den unga hästens utveckling 2.
- Analys av unghästar.
- Träningsmetoder och arbete med unghästar i åldern 2-3 år, longering, tömkörning, löshoppning, häst vid hand, sadeltämjning, uppsittning, inridning, inhoppning.
- Träningsplanering.
- Planering och genomförande av häst- och stallskötsel utifrån dags-, vecko- och årsrutiner.
- Journalföring och rapportering.
- Etik i samband med hästhantering och hästskötsel.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästskötsel.
- Marknadsföring och försäljning av unghästar.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel. Grundläggande hästjuridik vid försäljning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen den unga hästens utveckling 2.
Eleven gör enkla bedömningar av unghästars styrkor och svagheter.
Eleven gör välgrundade bedömningar av unghästars styrkor och svagheter.
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av unghästars styrkor och svagheter.
Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en enkel skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med visst handlag unghästar.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med gott handlag unghästar.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag unghästar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Eleven för enkla journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Eleven för noggranna journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Eleven för noggranna och utförliga journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Eleven redogör översiktligt för marknadsföring och försäljning av unghästar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör utförligt för marknadsföring och försäljning av unghästar.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för marknadsföring och försäljning av unghästar.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."