Hästkunskap 1

kurs
Kurskod
HÄTHÄS01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hästkunskap 1 relaterar till syftet med ämnet hästkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hästkunskap 1.

Biologisk grund

Arbetsuppgifter

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hästkunskap 1.

E
Eleven namnger olika hästraser och beskriver översiktligt deras egenskaper, användningsområden och naturliga beteende.
Eleven redogör också översiktligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll samt för hur foder ska hanteras hygieniskt och för att bibehålla hög kvalitet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för biologiska samband mellan hästars användning, utveckling och näringsbehov.
C
Eleven namnger olika hästraser och beskriver utförligt deras egenskaper, användningsområden och naturliga beteende.
Eleven redogör också utförligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll samt för hur foder ska hanteras hygieniskt och för att bibehålla hög kvalitet.
Dessutom redogör eleven utförligt för biologiska samband mellan hästars användning, utveckling och näringsbehov.
A
Eleven namnger olika hästraser och beskriver utförligt och nyanserat deras egenskaper, användningsområden och naturliga beteende.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för olika fodermedel och deras näringsinnehåll samt för hur foder ska hanteras hygieniskt och för att bibehålla hög kvalitet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för biologiska samband mellan hästars användning, utveckling och näringsbehov.
E
I samband med stallturer observerar eleven hästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer enkla slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.
Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer som bidrar till en god miljö för hästar samt för förebyggande åtgärder mot ohälsa hos hästar.
C
I samband med stallturer observerar eleven hästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.
Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer som bidrar till en god miljö för hästar samt för förebyggande åtgärder mot ohälsa hos hästar.
A
I samband med stallturer observerar eleven hästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade och nyanserade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god miljö för hästar samt för förebyggande åtgärder mot ohälsa hos hästar.
E
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar i samråd med handledare hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare stall och utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet utför eleven i samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion.
Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
C
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare stall och utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
A
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare stall och utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."