Friskvård och hälsa
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen friskvård och hälsa relaterar till syftet med ämnet hälsovård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hälsa samt om förebyggande och hälsovårdande arbete.
- Kunskaper om sambanden mellan livsstil, livsvillkor och hälsa samt välbefinnande.
- Kunskaper om folksjukdomar.
- Förmåga att använda begrepp och teorier inom verksamhetsområdet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet samt förmåga att arbeta utifrån dessa.
- Förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsoarbete.
- Förmåga att diskutera egna och andras attityder till och värderingar av hälsa och hälsoarbete.
- Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka med människor i olika situationer på ett yrkesetiskt sätt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen friskvård och hälsa.
- Människors livsvillkor och hälsoeffekter ur psykosociala, socioekonomiska, kulturella, historiska och internationella aspekter samt genus- och miljöaspekter.
- Kost, näring, fysisk aktivitet och sömn.
- Stress och stresshantering.
- Missbruk och beroende.
- Sexualitet och samlevnad samt STI (sexually transmitted infections).
- Folksjukdomar och förebyggande hälsoarbete.
- Centrala begrepp och teorier, till exempel KASAM (känsla av sammanhang).
- Lagar och andra bestämmelser samt internationella överenskommelser inom hälsoområdet.
- Hälsoupplysning individuellt och i grupp.
- Hälsoprofil som verktyg.
- Hälsofrämjande program på individ- och gruppnivå.
- Kommunikation och coachning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen friskvård och hälsa.
Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Dessutom redogör eleven översiktligt för några folksjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas.
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier.
Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande samt förklarar enkla samband och drar välgrundade slutsatser.
Dessutom redogör eleven utförligt för några folksjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas.
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för några folksjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas.
I redogörelserna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området.
Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, vägledande hälsosamtal och hälsofrämjande aktiviteter med ett tillfredsställande resultat.
Eleven utvärderar resultatet med enkla omdömen och motiverar översiktligt tillvägagångssättet.
Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, vägledande hälsosamtal och hälsofrämjande aktiviteter med ett tillfredsställande resultat.
Eleven utvärderar resultatet med välgrundade omdömen och motiverar utförligt tillvägagångssättet.
Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, vägledande hälsosamtal och hälsofrämjande aktiviteter med ett gott resultat.
Eleven utvärderar resultatet med välgrundade och nyanserade omdömen och motiverar utförligt och nyanserat tillvägagångssättet.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven kommunicerar med säkerhet i samarbete och möten med människor.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."