Kost, måltid och munhälsa
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen kost, måltid och munhälsa relaterar till syftet med ämnet hälsovård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hälsa samt om förebyggande och hälsovårdande arbete.
- Kunskaper om sambanden mellan livsstil, livsvillkor och hälsa samt välbefinnande.
- Förmåga att använda begrepp och teorier inom verksamhetsområdet.
- Förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsoarbete.
- Förmåga att diskutera egna och andras attityder till och värderingar av hälsa och hälsoarbete.
- Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka med människor i olika situationer på ett yrkesetiskt sätt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen kost, måltid och munhälsa.
- Näringsbehov, nutrition och nationella kostrekommendationer.
- Livsmedelshygien och hantering av livsmedel för bevarande av dess näringsinnehåll.
- Kulturella aspekter på kost och måltid samt måltidsmiljöns estetiska och psykosociala aspekter.
- Sambanden mellan kost, levnadsvanor, hälsa och välbefinnande.
- Balanserad kost och specialkost vid ohälsa, sjukdom och funktionsnedsättning.
- Functional food, dvs. livsmedel med specifika fysiologiska hälsoeffekter.
- Tillagning, iordningställande och servering av måltider.
- Svälj- och matsmältningsbesvär samt anpassning av kosten vid olika sjukdomstillstånd.
- Munhygien och munvård hos äldre och sjuka.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen kost, måltid och munhälsa.
Eleven redogör översiktligt för människans näringsbehov och ger några exempel på nationella rekommendationer inom området.
Dessutom ger eleven några exempel på hur livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid hantering och förvaring.
Eleven redogör översiktligt för kostens, måltidssituationens och munhygienens betydelse för människors hälsa och välbefinnande ur fysiologiska, psykosociala, estetiska och kulturella aspekter.
Eleven redogör även översiktligt för olika former av specialkoster samt för vanliga svälj- och matsmältningsbesvär.
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier.
Eleven redogör utförligt för människans näringsbehov och ger flera exempel på nationella rekommendationer inom området.
Dessutom ger eleven flera exempel på hur livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid hantering och förvaring.
Eleven redogör utförligt för kostens, måltidssituationens och munhygienens betydelse för människors hälsa och välbefinnande ur fysiologiska, psykosociala, estetiska och kulturella aspekter.
Eleven redogör även utförligt för olika former av specialkoster samt för vanliga svälj- och matsmältningsbesvär.
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för människans näringsbehov och ger flera exempel på nationella rekommendationer på området.
Dessutom ger eleven flera exempel på hur livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid hantering och förvaring.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kostens, måltidssituationens och munhygienens betydelse för människors hälsa och välbefinnande ur fysiologiska, psykosociala, estetiska och kulturella aspekter.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för olika former av specialkoster samt för vanliga svälj- och matsmältningsbesvär.
I redogörelserna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier.
Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, stöd och assistans vid måltid och munvård med ett tillfredsställande resultat.
Eleven motiverar översiktligt sitt handlingssätt utifrån olika teorier om kost och hälsa.
Eleven gör även en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med enkla omdömen.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, stöd och assistans vid måltid och munhygien med ett tillfredsställande resultat.
Eleven motiverar utförligt sitt handlingssätt utifrån olika teorier om kost och hälsa.
Eleven gör även en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med välgrundade omdömen.
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, stöd och assistans vid måltid och munhygien med ett gott resultat.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt handlingssätt utifrån olika teorier om kost och hälsa.
Eleven gör även en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras värderingar samt attityder till kost och hälsa.
Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett yrkesetiskt sätt.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras värderingar samt attityder till kost och hälsa.
Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett yrkesetiskt sätt.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras värderingar samt attityder till kost och hälsa.
Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet på ett yrkesetiskt sätt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."