Ergonomi
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ergonomi relaterar till syftet med ämnet hälsa, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om människors hälsa samt om hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor och vilka konsekvenser de får för hälsan.
- Kunskaper om ergonomi samt förmåga att ergonomiskt anpassa sina rörelser till olika situationer och att bedöma hur miljöer kan anpassas till människan.
- Förmåga att använda begrepp och teorier inom hälsoområdet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr hälsoarbetet samt förmåga att arbeta utifrån dessa.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till arbetsmiljö och säkerhet samt på ett yrkesetiskt sätt.
- Färdigheter i att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsofrämjande arbete, metoder och aktiviteter samt undersökningar på individ-, grupp- och samhällsnivå.
- Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ergonomi.
- Begreppet ergonomi samt ergonomi som kunskapsområde.
- Arbetets och arbetsmiljöns påverkan på hälsa och välbefinnande. Hur miljöer ergonomiskt kan anpassas till människan.
- Yrkesetik i arbetet samt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
- Tekniker för ergonomiskt och säkert utfört arbete i olika situationer, såväl i vardags- som i arbetslivet. Riskanalys och konsekvenser vid rätt respektive felaktig teknik.
- Ergonomiska verktyg och annan teknisk utrustning, deras funktion och underhåll.
- Kommunikation, samarbete och samverkan i mötet med människor.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ergonomi.
Eleven redogör översiktligt för kunskapsområdet ergonomis betydelse för människors hälsa och välbefinnande.
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier.
Eleven redogör utförligt för kunskapsområdet ergonomis betydelse för människors hälsa och välbefinnande.
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kunskapsområdet ergonomis betydelse för människors hälsa och välbefinnande.
I redogörelsen använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser inom aktuellt område och tar med viss säkerhet utgångspunkt i dessa i sitt arbete.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser inom aktuellt område och tar med viss säkerhet utgångspunkt i dessa i sitt arbete.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser inom aktuellt område och tar med säkerhet utgångspunkt i dessa i sitt arbete.
Eleven redogör översiktligt för olika principer och tekniker för säkert och ergonomiskt utfört arbete samt visar, i samråd med handledare, tekniker för säkert och ergonomiskt utfört arbete i olika situationer.
Eleven identifierar med viss säkerhet risker för skador i arbetet samt diskuterar översiktligt utifrån några exempel konsekvenser då rätt respektive felaktig teknik används.
Eleven redogör utförligt för olika principer och tekniker för säkert och ergonomiskt utfört arbete samt visar, efter samråd med handledare, tekniker för säkert och ergonomiskt utfört arbete i olika situationer.
Eleven identifierar med viss säkerhet risker för skador i arbetet samt diskuterar utförligt utifrån några exempel konsekvenser då rätt respektive felaktig teknik används.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika principer och tekniker för säkert och ergonomiskt utfört arbete samt visar, efter samråd med handledare, tekniker för säkert och ergonomiskt utfört arbete i olika situationer.
Eleven identifierar med säkerhet risker för skador i arbetet samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel konsekvenser då rätt respektive felaktig teknik används.
Eleven använder och underhåller med viss säkerhet ergonomiska verktyg och annan teknisk utrustning.
Eleven använder och underhåller med viss säkerhet ergonomiska verktyg och annan teknisk utrustning.
Eleven använder och underhåller med säkerhet ergonomiska verktyg och annan teknisk utrustning.
Eleven planerar i samråd med handledare uppgifter och genomför dem med viss säkerhet samt bedömer och motiverar, med viss säkerhet, val av tekniker och utrustning utifrån situationens krav.
Eleven utvärderar arbetet med enkla omdömen och diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar efter samråd med handledare uppgifter och genomför dem med viss säkerhet samt bedömer och motiverar, med viss säkerhet, val av tekniker och utrustning utifrån situationens krav.
Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen och diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar efter samråd med handledare uppgifter och genomför dem med säkerhet samt bedömer och motiverar, med säkerhet, val av tekniker och utrustning utifrån situationens krav.
Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.
Eleven kommunicerar med säkerhet i samarbete och möten med människor.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."