Kost och hälsa
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen kost och hälsa relaterar till syftet med ämnet hälsa, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om människors hälsa samt om hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor och vilka konsekvenser de får för hälsan.
- Kunskaper om folkhälsoarbete och olika former av hälsofrämjande metoder och aktiviteter samt deras hälsoeffekter.
- Förmåga att använda begrepp och teorier inom hälsoområdet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr hälsoarbetet samt förmåga att arbeta utifrån dessa.
- Förmåga att diskutera egna och andras attityder till och värderingar av hälsa och hälsofrämjande arbete.
- Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen kost och hälsa.
- Kostens och måltidens betydelse för hälsa och välbefinnande.
- Näringslära, livsmedelskvalitet och tillagning.
- Betydelsen av fysisk aktivitet och vila för människors hälsa.
- Hygien, smitta och smittspridning.
- Olika allergier, deras konsekvenser och hur de kan hanteras.
- Människors behov av specialkoster utifrån medicinska, kulturella och etiska skäl och hantering av detta.
- Kritisk användning av information från olika källor.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen kost och hälsa.
Eleven redogör översiktligt för hur kosten kan påverka människors hälsa och välbefinnande.
Eleven ger exempel på några kost- och näringsrekommendationer och redogör översiktligt för dessa.
Dessutom beskriver eleven översiktligt utifrån egna exempel hur vardagslivet bör förändras för att påverka individens hälsa på ett positivt sätt.
I redogörelsen och beskrivningen använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven redogör utförligt för hur kosten kan påverka människors hälsa och välbefinnande.
Eleven ger exempel på flera kost- och näringsrekommendationer och redogör utförligt för dessa.
Dessutom beskriver eleven utförligt utifrån egna exempel hur vardagslivet bör förändras för att påverka individens hälsa på ett positivt sätt.
I redogörelsen och beskrivningen använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur kosten kan påverka människors hälsa och välbefinnande.
Eleven ger exempel på flera kost- och näringsrekommendationer och redogör utförligt och nyanserat för dessa.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat utifrån egna exempel hur vardagslivet bör förändras för att påverka individens hälsa på ett positivt sätt.
I redogörelsen och beskrivningen använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."