Hår- och makeupstylist 4
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hår- och makeupstylist 4 relaterar till syftet med ämnet hantverk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att utföra hantverkstekniker. Färdigheter i att planera, välja och använda lämpliga material, tekniker, verktyg och maskiner.
- Förmåga att beräkna kostnader, material- och tidsåtgång.
- Färdigheter i att utföra skisstekniker, rittekniker och tekniska beskrivningar som är relevanta för det valda hantverksområdet.
- Kunskaper om färg- och formlära samt färdigheter i att använda dem under skapandeprocessen.
- Förståelse av och färdigheter i att använda fackspråk.
- Förmåga att utvärdera och analysera arbetsprocess och resultat.
- Färdigheter i att använda digitala tekniker i yrkesutövandet.
- Färdigheter i att sköta och underhålla material, verktyg och maskiner.
- Färdigheter i att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet.
- Kunskaper om och färdigheter i att utföra service och försäljning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hår- och makeupstylist 4.
- Kombinerade och varierade designtekniker på kunder och modeller där kvalitet och lönsamhet är i fokus.
- Frisyr och makeup på modeller eller kunder anpassat till fest och bröllop.
- Kombinerade och varierade makeuptekniker där kvalitet och lönsamhet är i fokus. Arbete på kunder och modeller med olika hudtoner, varierade former och detaljer i ansiktet.
- Effektivisering och planering av tidsåtgång samt kostnadsberäkning vid val av produkter och material.
- Planering av inköp och prissättning av produkter, varor och tjänster för bättre lönsamhet. I samband med det behandlas exponeringstekniker.
- Terminologi samt skiss- och rittekniker för vidareutveckling av idéer, process och resultat.
- Användning av färg, form och proportioner för kvalitetshöjning av resultat.
- Fackspråk, anpassat efter situation och mottagare, till exempel vid kommunikation med bransch och kund.
- Kommunikation kring arbetsprocessen samt utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
- Digitala tekniker vid försäljning och enkel marknadsföring samt dokumentation av arbetsprocessen och det färdiga resultatet.
- Hygieniskt, ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt samt hur man använder skyddsutrustning.
- Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
- Kroppsspråk och kulturella skillnader i kommunikation med kunder både vid behandlingar och säljsituationer.
- Tillämpning av god säljetik.
- Ändamålsenligt och ansvarsfullt yrkesutövande vid behandling, försäljning och service.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hår- och makeupstylist 4.
Eleven tolkar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
I samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
Eleven tolkar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
Eleven tolkar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger enkla förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar och gör med säkerhet beräkningar.
Eleven använder med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven, i samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer.
Eleven beskriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med enkla omdömen.
Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevanta facktermer.
Eleven använder med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven, efter samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer.
Eleven beskriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk.
Eleven använder med säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven, efter samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med välgrundade och nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk.
Eleven använder, i samråd med handledare, digitala tekniker.
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven använder, efter samråd med handledare, digitala tekniker.
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven använder, efter samråd med handledare, digitala tekniker.
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller servicesituationer samt motiverar översiktligt sitt agerande.
Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller servicesituationer, samt motiverar utförligt sitt agerande.
Eleven agerar kundorienterat i bekanta men även nya försäljnings- eller servicesituationer, samt motiverar utförligt och nyanserat sitt agerande.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."