Textil design 4 - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen textil design 4 - specialisering relaterar till syftet med ämnet hantverk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att utföra hantverkstekniker. Färdigheter i att planera, välja och använda lämpliga material, tekniker, verktyg och maskiner.
- Förmåga att beräkna kostnader, material- och tidsåtgång.
- Färdigheter i att utföra skisstekniker, rittekniker och tekniska beskrivningar som är relevanta för det valda hantverksområdet.
- Kunskaper om färg- och formlära samt färdigheter i att använda dem under skapandeprocessen.
- Förståelse av och färdigheter i att använda fackspråk.
- Förmåga att utvärdera och analysera arbetsprocess och resultat.
- Färdigheter i att använda digitala tekniker i yrkesutövandet.
- Färdigheter i att sköta och underhålla material, verktyg och maskiner.
- Färdigheter i att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen textil design 4 - specialisering.
- Material, verktyg, maskiner, tekniker och metoder för att genomföra arbeten inom valt specialiseringsområde, till exempel i trikåteknik eller maskinstickning. I samband med det behandlas arbetsplanering, till exempel materialberäkning och planering av tidsåtgång.
- Produkt- och materialkunskap. Hur man väljer lämpliga material och produkter för arbetsuppgiften. I samband med det behandlas miljöaspekter.
- Fackspråk, skissteknik och ritteknik för arbetsbeskrivning och utveckling av idéer.
- Analys av färgers, formers och proportioners betydelse för resultatet.
- Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
- Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt.
- Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen textil design 4 - specialisering.
Eleven tolkar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
I samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
Eleven tolkar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
Eleven tolkar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger enkla förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar och gör med säkerhet beräkningar.
Eleven använder med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven, i samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer.
Eleven beskriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med enkla omdömen.
Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevanta facktermer.
Eleven använder med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven, efter samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer.
Eleven beskriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk.
Eleven använder med säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag.
Under arbetet upptäcker och löser eleven, efter samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med välgrundade och nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk.
Eleven använder, i samråd med handledare, digitala tekniker.
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven använder, efter samråd med handledare, digitala tekniker.
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
Eleven använder, efter samråd med handledare, digitala tekniker.
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."