Hippologi - avel och hästens hälsa
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hippologi - avel och hästens hälsa relaterar till syftet med ämnet hippologi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hästen som biologisk varelse omfattande etologi, anatomi och fysiologi, näringsbehov, hälsa samt reproduktion och avel. Kunskaper om vilka krav på miljön hästen som biologisk varelse ställer.
- Kunskaper om samspelet mellan människa och häst samt hästens roll i samhället.
- Förmåga att iaktta och tolka hästars utveckling, rörelse, utseende och beteende.
- Förmåga att använda begrepp, tillämpa teorier, modeller och metoder inom hippologi.
- Förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem. Förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat.
- Förmåga att planera, genomföra, tolka och redovisa fältstudier, experiment och observationer samt förmåga att hantera det material och den utrustning som används.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör hästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hippologi - avel och hästens hälsa.
- Reproduktionsbiologi, genetik och nedärvning av olika egenskaper.
- Avelsarbete.
- Hästens hälsa, hälsofrämjande åtgärder som val av foder, träningsmetoder för muskeluppbyggnad och smittskydd.
- Mikroorganismer och virus som förorsakar sjukdomar hos hästen, sjukdomssymtom och behandling.
- Smittspridning, smittskydd och hygien samt förebyggande hälsovård.
- Skador, hästens reaktion på skador och lämpliga behandlingsmetoder.
- Observationer av hästars välbefinnande och hälsa.
- Veterinärmedicinska termer och begrepp, teorier, modeller och metoder inom kunskapsområdet och hur dessa har vuxit fram.
- Naturvetenskapliga presentationer, till exempel rapporter, reportage och seminarier.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel djurskydds-, arbetsmiljö- och miljölagstiftning relevant för verksamheten.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hippologi - avel och hästens hälsa.
Eleven redogör översiktligt för hästen som biologisk varelse och för samspelet mellan människa och häst.
Eleven redogör utförligt för hästen som biologisk varelse och för samspelet mellan människa och häst.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästen som biologisk varelse och för samspelet mellan människa och häst.
Eleven iakttar, undersöker och tolkar hästars välbefinnande och hälsa med tillfredsställande resultat.
Eleven analyserar och söker svar på enkla frågor med tillfredsställande resultat.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera företeelser inom hästavel och hästars hälsa.
Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur modeller och teorier inom området utvecklas.
Eleven iakttar och tolkar hästars utveckling, rörelse och utseende med tillfredsställande resultat.
Eleven analyserar och söker svar på frågor med tillfredsställande resultat.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor och för att beskriva och exemplifiera företeelser inom hästavel och hästars hälsa.
Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för hur modeller och teorier inom området utvecklas.
Eleven iakttar och tolkar hästars utveckling, rörelse och utseende med gott resultat.
Eleven analyserar och söker svar på komplexa frågor med gott resultat.
Eleven använder med säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring företeelser inom hästavel och hästars hälsa.
Utifrån flera exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur modeller och teorier inom området utvecklas.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare fältstudier och undersökande arbete på ett tillfredsställande sätt.
I arbetet hanterar eleven hästar, material och utrustning på ett säkert sätt.
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med enkla omdömen och motiverar sina slutsatser med enkla resonemang.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt.
I arbetet hanterar eleven hästar, material och utrustning på ett säkert sätt.
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade resonemang.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och undersökande arbete på ett tillfredsställande sätt.
Dessutom hanterar eleven hästar, material och utrustning på ett säkert sätt.
Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang.
Vid behov föreslår eleven också förändringar.
Eleven diskuterar översiktligt frågor inom hästavel och hästars hälsa.
I diskussionerna för eleven fram enkla argument och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande.
Eleven använder med viss säkerhet naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang.
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven diskuterar utförligt frågor som rör hästavel och hästars hälsa.
I diskussionerna för eleven fram välgrundade argument och redogör utförligt för konsekvenser av några tänkbara ställningstaganden.
Eleven använder med viss säkerhet naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang.
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör hästavel och hästars hälsa.
I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden.
Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera.
Eleven använder med säkerhet naturvetenskapliga uttrycks- och presentationsformer och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang.
Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."