Hjulutrustning - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hjulutrustning - specialisering relaterar till syftet med ämnet hjulutrustningsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om branschens verksamhet, verksamhetsområden, uppbyggnad och om yrkets förutsättningar.
- Kunskaper om däck och hjulutrustning och om hjulutrustningens betydelse för fordons funktion, ekonomi och miljöpåverkan, samt om uppbyggnad av och funktion hos broms-, chassi- och kraftöverföringssystem.
- Förmåga att utföra funktionskontroll, diagnostik, reparation, montering och justering av hjulutrustning.
- Förmåga att utföra hjulmätning med hjälp av mätutrustning.
- Förmåga att utföra byte av däck, fälg och de komponenter på bromsar, chassier och drivlina som är av betydelse för hjulutrustningens funktion.
- Förmåga att välja och använda arbetsmetoder, verktyg och utrustning.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att använda informationsmaterial, såväl svenska som engelska manualer samt digitala informationssystem.
- Förmåga att samarbeta med andra, använda ett yrkesmässigt språk och kommunicera med medarbetare och kunder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hjulutrustning - specialisering.
- Bestämmelser och krav för vald typ av hjulutrustning, till exempel hjulutrustning för lantbruksmaskiner eller ATV.
- Bestämmelser för hantering av reklamationer.
- Koder och mönstertyper gällande däck.
- Risker vid val av fälgar och fälgsystem.
- Sambandet mellan fel i hjulupphängning och bromsar och däckens slitage och hållbarhet.
- Sambandet mellan val av däcktyp och säkerhet, komfort och kostnad.
- Marktryck och jordpackning vid val av däcktyp.
- Uppluftning och lufttryckets betydelse för köregenskaper, miljö och säkerhet.
- Planering och utförande av arbete efter arbetsorder, med ett systematiskt arbetssätt.
- Felsökning och diagnostisering av däck, fälgar, bromsar, hjulupphängning och styrning enligt regelverk och tillverkares rekommendationer.
- Undersökning av däckslitage, däckskador och fälgskador samt analys av skador och orsaker. Åtgärder för att förebygga slitage och skador.
- Hjulmätning, hjulvinklar, hjulinställning, till exempel fyrhjulsmätning och axeljustering.
- Demontering och montering av däck samt hjulbyte på vald fordonstyp.
- Balansering av hjul.
- Reparation av skador på däck samt val av reparationsmetod.
- Regummering.
- Dubbning, sajpning och mönsterskärning.
- Krav på kedjor, hur de får användas samt montering och reparation av kedjor och andra slirskyddssystem.
- Val av reparationsmetod enligt regelverk och tillverkarnas anvisningar.
- Arbetsmiljö, säkerhet och kvalitet.
- Kundbemötande och vägledning av kund vid val av däck, fälg och alternativ hjulutrustning utifrån användningsområde, typ av fordon, däckets uppbyggnad och funktion samt regelverk och tillverkarens rekommendationer.
- Utvärdering och dokumentation av utfört arbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hjulutrustning - specialisering.
Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och krav som gäller för hjulutrustningar för vald fordonstyp.
Dessutom redogör eleven översiktligt för regler om reklamation.
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för vald fordonstyp samt översiktligt för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö.
Eleven redogör utförligt för bestämmelser och krav som gäller för hjulutrustningar för vald fordonstyp.
Dessutom redogör eleven utförligt för regler om reklamation.
Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för vald fordonstyp samt utförligt för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö.
Eleven redogör utförligt för bestämmelser och krav som gäller för hjulutrustningar för vald fordonstyp.
Dessutom redogör eleven utförligt för regler om reklamation.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för vald fordonstyp samt utförligt och nyanserat för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och i bekanta situationer diagnos, montering, reparation och färdigställande av valt fordons hjulutrustning.
Eleven utför också i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel hjulmätning och hjulinställning.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer de åtgärder som krävs för att förhindra slitage och skador på valt fordons hjulutrustning.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer diagnos, montering, reparation och färdigställande av valt fordons hjulutrustning.
Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer hjulmätning och hjulinställning.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer de åtgärder som krävs för att förhindra slitage och skador på valt fordons hjulutrustning.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer diagnos, montering, reparation och färdigställande av valt fordons hjulutrustning.
Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer avancerad hjulmätning och hjulinställning.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer de åtgärder som krävs för att förhindra slitage och skador på valt fordons hjulutrustning.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till tillverkarens anvisningar och krav.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till tillverkarens anvisningar och krav.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till tillverkarens anvisningar och krav.
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven vägleder i samråd med handledare kunder vid val av hjulutrustning.
Eleven vägleder efter samråd med handledare kunder vid val av hjulutrustning.
Eleven vägleder efter samråd med handledare kunder vid val av hjulutrustning.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Eleven utvärderar arbetet med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp.
Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."