Hjulutrustning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hjulutrustning relaterar till syftet med ämnet hjulutrustningsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om branschens verksamhet, verksamhetsområden, uppbyggnad och om yrkets förutsättningar.
- Kunskaper om däck och hjulutrustning och om hjulutrustningens betydelse för fordons funktion, ekonomi och miljöpåverkan, samt om uppbyggnad av och funktion hos broms-, chassi- och kraftöverföringssystem.
- Förmåga att utföra funktionskontroll, diagnostik, reparation, montering och justering av hjulutrustning.
- Förmåga att utföra hjulmätning med hjälp av mätutrustning.
- Förmåga att utföra byte av däck, fälg och de komponenter på bromsar, chassier och drivlina som är av betydelse för hjulutrustningens funktion.
- Förmåga att välja och använda arbetsmetoder, verktyg och utrustning.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att använda informationsmaterial, såväl svenska som engelska manualer samt digitala informationssystem.
- Förmåga att samarbeta med andra, använda ett yrkesmässigt språk och kommunicera med medarbetare och kunder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hjulutrustning.
- Branschens verksamhet, verksamhetsområden och förutsättningar samt faktorer som påverkar lönsamhet och resultat.
- Däckets uppbyggnad, material och hur däck tillverkas.
- Gummiblandningens betydelse för slitage, väggrepp, friktion och användningsområde, till exempel vinter-, sommar- och friktionsdäck.
- Märkning av däck.
- Fälgar och fälgsystem.
- Bromssystemets påverkan på hjulutrustningen.
- Däckslitage och faktorer som påverkar hållbarheten, till exempel fel i hjulupphängning och bromsar.
- Säkerhet och komfort, till exempel beroende av däcktyp.
- Marktryck, till exempel ett hårt eller mjukt däcks inverkan på underlaget.
- Uppluftning och lufttryckets betydelse för köregenskaper, miljö och säkerhet. Olika fyllningsmetoder av hjul.
- Felsökning och diagnostisering av däck, fälg, bromsar, hjulupphängning och styrning.
- Standardundersökning av däckslitage.
- Demontering och montering av däck samt hjulbyte.
- Kontroll och mätning av spårvidd, offset (inpressning) och hjulvinklar.
- Mätning av höjd och sidokast för däck och fälg.
- Hjulinställning med justering.
- Bedömning av däckskador och fälgskador.
- Identifikation av run flat-däck och olika däcksystems funktion.
- Balansering av hjul.
- Reparation av skador på däck.
- Val, användning och underhåll av verktyg, utrustning och maskiner.
- Lagar, bestämmelser och krav som reglerar branschen, verksamheten och arbetet.
- Arbetsmiljö och säkerhet, till exempel kemiska risker, skyddsutrustning och första hjälpen.
- Hantering av avfall.
- Olycksrisker på grund av tekniska avvikelser i hjulutrustningen.
- Arbetsorder och arbetsbeskrivningar.
- Kundmottagning och kundbemötande.
- Utvärdering och dokumentation av utfört arbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hjulutrustning.
Eleven redogör översiktligt för branschens verksamhet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för olika fordon samt översiktligt för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö.
Eleven redogör utförligt för branschens verksamhet.
Dessutom beskriver eleven utförligt konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för olika fordon samt utförligt för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för branschens verksamhet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för olika fordon samt utförligt och nyanserat för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö.
Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer arbeten med olika fordons hjulutrustning med hjälp av verktyg, utrustning och maskiner.
Eleven utför också i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel bedömning av däckskador.
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer arbeten med olika fordons hjulutrustning med hjälp av verktyg, utrustning och maskiner.
Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer bedömning av däckskador.
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer arbeten med olika fordons hjulutrustning med hjälp av verktyg, utrustning och maskiner.
Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer avancerad bedömning av däckskador.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till fordons-, däck- och fälgtillverkarens anvisningar och krav.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till fordons-, däck- och fälgtillverkarens anvisningar och krav.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till fordons-, däck- och fälgtillverkarens anvisningar och krav.
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Eleven utvärderar arbetet med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utfört arbete.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp.
Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."