Hundkunskap 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hundkunskap 1 relaterar till syftet med ämnet hundkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika hundraser och deras egenskaper, om användning av hundar samt om olika verksamheter inom hundhållning.
- Kunskaper om hundars näringsbehov och om olika fodermedel.
- Kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om vanliga skador och sjukdomar hos hundar och hur dessa kan förebyggas.
- Kunskaper om hundavel och hunduppfödning samt om fostran och träning av hundar.
- Förmåga att planera arbetsuppgifter samt att sköta och hantera hundar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
- Förmåga att sköta och hantera anläggningar och utrustning.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör hundhållning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hundkunskap 1.
Biologisk grund
- Vanliga hundraser och deras egenskaper, ursprung och användning.
- Olika verksamhetsområden för olika typer av hundar.
- Hundars naturliga beteende och mentala egenskaper samt olika beteendeproblem.
- Hundars näringsbehov.
- Hundars anatomi och fysiologi med fokus på exteriör och näringsfysiologi.
- Vanliga skador och sjukdomar samt förebyggande åtgärder.
- Reproduktion och uppfödning av hundar.
Arbetsuppgifter
- Daglig skötsel av hundar, till exempel utfodring, tillsyn, kontroll av utrustning och rengöring.
- Grundläggande hantering av hundar, samspel med hundar och träning av hundar mot uppsatta mål.
- Rastning av hundar samt olika metoder för att sysselsätta hundar och berika deras miljö.
- Arbete med bad, trimning och klippning.
- Förebyggande hälsovård samt vård av sjuka och skadade hundar.
- Skötsel av anläggningar och utrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Säkerhet vid arbete med hundar.
- Djurskyddslagstiftning och andra bestämmelser som rör hundhållning.
- Bestämmelser som reglerar utformning och skötsel av anläggningar avsedda för hundhållning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hundkunskap 1.
Eleven namnger några vanliga hundraser och beskriver översiktligt deras egenskaper och användningsområden.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar.
I samband med arbete i hundstallar observerar eleven hundar samt redogör översiktligt för deras mentala egenskaper och för tecken på normalt och avvikande beteende.
Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer som bidrar till en god miljö för hundar samt för hundars näringsbehov.
Eleven namnger några vanliga hundraser och beskriver utförligt deras egenskaper och användningsområden.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar.
I samband med arbete i hundstallar observerar eleven hundar samt redogör utförligt för deras mentala egenskaper och för tecken på normalt och avvikande beteende.
Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer som bidrar till en god miljö för hundar samt för hundars näringsbehov.
Eleven namnger några vanliga hundraser och beskriver utförligt och nyanserat deras egenskaper och användningsområden.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika verksamhetsområden för olika typer av hundar.
I samband med arbete i hundstallar observerar eleven hundar samt redogör utförligt och nyanserat för deras mentala egenskaper och för tecken på normalt och avvikande beteende.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god miljö för hundar samt för hundars näringsbehov.
Eleven redogör översiktligt för hundars anatomi och fysiologi samt för vanliga skador och sjukdomar hos hundar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hundars reproduktion och uppfödning samt för grundläggande metoder för hundars fostran och träning.
Eleven redogör utförligt för hundars anatomi och fysiologi samt för vanliga skador och sjukdomar hos hundar.
Dessutom redogör eleven utförligt för hundars reproduktion och uppfödning samt för grundläggande metoder för hundars fostran och träning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hundars anatomi och fysiologi samt för vanliga skador och sjukdomar hos hundar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hundars reproduktion och uppfödning samt för grundläggande metoder för hundars fostran och träning.
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar i samråd med handledare hundar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare anläggningar och utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare hundar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare anläggningar och utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare hundar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare anläggningar och utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."