Husvagnar och husbilar
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen husvagnar och husbilar relaterar till syftet med ämnet husvagns- och husbilsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika husvagnar, husbilar och tilläggsutrustning, deras olika system och komponenter samt hur de samverkar.
- Förmåga att genomföra service och underhåll av husvagnar och husbilar samt deras tilläggsutrustning.
- Förmåga att genomföra enklare felsökning, diagnostisering och reparationer av husvagnar, husbilar och tilläggsutrustning samt deras olika system och komponenter.
- Förmåga att reparera och sammanfoga olika material i samband med reparationer av karosseri- och inredningsdetaljer.
- Förmåga att använda specialverktyg samt verktyg och övrig utrustning.
- Förmåga att använda manualer, scheman och digitala informationssystem i samband med service, underhåll och reparationer.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen husvagnar och husbilar.
- Olika husvagnar och deras konstruktion, funktion, system och komponenter samt extrautrustning.
- Olika husbilar och deras konstruktion, funktion, system och komponenter.
- Service och underhåll av husvagnar och husbilar och tilläggsutrustning.
- Gasolsystem, deras konstruktion, funktion, system och komponenter samt underhåll och täthetskontroll.
- Fuktkontroll enligt branschstandard.
- Metoder för och genomförande av enklare felsökning, diagnostisering och reparationer av husvagnar, husbilar och tilläggsutrustning samt deras olika system och komponenter.
- Metoder för och genomförande av demontering, montering och justering av komponenter i samband med reparationer.
- Montering och installation av extrautrustning, till exempel markiser, cykelställ och mediautrustning.
- Sammanfogningsmetoder som tillämpas vid reparationer av karosseri- och inredningsdetaljer.
- Metoder för och genomförande av reparationer i plast-, glasfiber-, trä-, plåt- och aluminiummaterial såväl invändigt som utvändigt.
- Metoder för användning av specialverktyg på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
- Försäkringsbolagens regler för reparationer av husvagnar och husbilar.
- Bestämmelser för kontrollbesiktning av husvagnar och husbilar.
- Fordonstillverkares anvisningar och teknisk information på svenska och engelska.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
- Risker i samband med service och reparationsarbete på eller i närheten av högvoltssystem avsedda för framdrivning av husbilar.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
- Brandförebyggande åtgärder och åtgärder vid brand.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Yrkesmässigt språk, kommunikation och målgruppsanpassning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen husvagnar och husbilar.
Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika husvagnar, husbilar och vanligt förekommande tilläggsutrustning, deras system och komponenter samt hur de samverkar.
Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika husvagnar, husbilar och vanligt förekommande tilläggsutrustning, deras system och komponenter samt hur de samverkar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika husvagnar, husbilar och vanligt förekommande tilläggsutrustning, deras system och komponenter samt hur de samverkar.
Eleven utför, i samråd med handledare, service och underhåll av husvagnar, husbilar och tilläggsutrustning samt montering av extrautrustning.
Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av husvagnar, husbilar och tilläggsutrustning.
Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför även, i samråd med handledare, sammanfogning och reparationer av olika material i samband med reparationer av karosseri- och inredningsdetaljer.
Eleven utför, efter samråd med handledare, service och underhåll av husvagnar, husbilar och tilläggsutrustning samt montering av extrautrustning.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av husvagnar, husbilar och tilläggsutrustning.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, sammanfogning och reparationer av olika material i samband med reparationer av karosseri- och inredningsdetaljer.
Eleven utför, efter samråd med handledare, service och underhåll av husvagnar, husbilar och tilläggsutrustning samt montering av extrautrustning.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av husvagnar, husbilar och tilläggsutrustning.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, sammanfogning och reparationer av olika material i samband med reparationer av karosseri- och inredningsdetaljer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."