Miljö

kurs
Kurskod
HVKMIL0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen miljö relaterar till syftet med ämnet hantverkskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen miljö.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen miljö.

E
Eleven beskriver översiktligt materials och produkters beståndsdelar och egenskaper samt redogör översiktligt för hur framställning och hantering av material och produkter påverkar miljön.
Eleven ger några exempel på lämpliga material och produkter utifrån deras beståndsdelar och egenskaper samt redogör översiktligt för hur man väljer material och produkter med hänsyn till materialens och produkternas olika beståndsdelar och egenskaper och avsett användningsområde och funktion.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur hen visar miljöhänsyn i sina val.
Eleven beskriver översiktligt hur man kan återanvända och återvinna material och produkter, utifrån samband mellan ekonomiska och miljömässiga faktorer.
C
Eleven beskriver utförligt materials och produkters beståndsdelar och egenskaper samt redogör utförligt för hur framställning och hantering av material och produkter påverkar miljön.
Eleven ger några exempel på lämpliga material och produkter utifrån deras beståndsdelar och egenskaper samt redogör utförligt för hur man väljer material och produkter med hänsyn till materialens och produkternas olika beståndsdelar och egenskaper och avsett användningsområde och funktion.
Dessutom ger eleven exempel på några alternativa val av material och produkter samt redogör utförligt för hur hen visar miljöhänsyn i sina val.
Eleven beskriver utförligt hur man kan återanvända och återvinna material och produkter, utifrån samband mellan ekonomiska och miljömässiga faktorer.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat materials och produkters beståndsdelar och egenskaper samt redogör utförligt och nyanserat för hur framställning och hantering av material och produkter påverkar miljön.
Eleven ger flera exempel på lämpliga material och produkter utifrån deras beståndsdelar och egenskaper samt redogör utförligt och nyanserat för hur man väljer material och produkter med hänsyn till materialens och produkternas olika beståndsdelar och egenskaper och avsett användningsområde och funktion.
Dessutom motiverar eleven sina val, ger exempel på några alternativa val av material och produkter samt redogör utförligt och nyanserat för hur hen visar miljöhänsyn i sina val.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur man kan återanvända och återvinna material och produkter, utifrån samband mellan ekonomiska och miljömässiga faktorer.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."