Hygien
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hygien relaterar till syftet med ämnet hygienkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om mikroorganismers betydelse i samband med livsmedelshantering.
- Kunskaper om livsmedelsburna smittor och förgiftningar.
- Kunskaper om den personliga hygienens betydelse och färdigheter i att hantera livsmedel på ett hygieniskt sätt.
- Förmåga att genomföra provtagningar på råvaror och färdiga livsmedelsprodukter.
- Förmåga att rengöra utrustning och lokaler så att livsmedelshanteringen blir säker.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Färdigheter i att följa system för kontroll av livsmedelshygien samt att utföra egenkontroll.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hygien.
- Mikroorganismers förekomst, egenskaper, livsbetingelser och betydelse.
- Smittvägar, livsmedelsburna infektioner och matförgiftningar.
- God hygienpraxis i samband med livsmedelshantering.
- Metoder för hantering av råvaror samt för tillagning, varmhållning, nedkylning, uppvärmning och förvaring av livsmedel.
- Provtagning och andra kontroller.
- Rengöring av utrustning och lokaler.
- Lagar och andra bestämmelser inom livsmedelsområdet.
- Kontrollprogram för livsmedelshygien.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hygien.
Eleven identifierar med viss säkerhet förekomster av mikroorganismer samt beskriver översiktligt deras betydelse i samband med livsmedelshantering.
Dessutom beskriver eleven översiktligt livsmedelsburna smittor och förgiftningar.
Eleven identifierar med viss säkerhet förekomster av mikroorganismer samt beskriver utförligt deras betydelse i samband med livsmedelshantering.
Dessutom beskriver eleven utförligt livsmedelsburna smittor och förgiftningar.
Eleven identifierar med säkerhet förekomster av mikroorganismer samt beskriver utförligt och nyanserat deras betydelse i samband med livsmedelshantering.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat livsmedelsburna smittor och förgiftningar.
I sitt arbete hanterar eleven livsmedel på ett hygieniskt sätt samt redogör översiktligt för risker i hanteringen och arbetet.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare provtagningar på råvaror och färdiga livsmedelsprodukter.
Efter genomfört arbete rengör eleven noggrant utrustning och lokaler enligt krav för säker livsmedelshantering.
I sitt arbete hanterar eleven livsmedel på ett hygieniskt sätt samt redogör utförligt för risker i hanteringen och arbetet.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare provtagningar på råvaror och färdiga livsmedelsprodukter.
Efter genomfört arbete rengör eleven noggrant utrustning och lokaler enligt krav för säker livsmedelshantering.
I sitt arbete hanterar eleven livsmedel på ett hygieniskt sätt samt redogör utförligt och nyanserat för risker i hanteringen och arbetet.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare provtagningar på råvaror och färdiga livsmedelsprodukter.
Efter genomfört arbete rengör eleven noggrant och metodiskt utrustning och lokaler enligt krav för säker livsmedelshantering.
Eleven följer lagar och andra bestämmelser, följer system för kontroll av livsmedelshygien samt utför i samråd med handledare egenkontroll.
Eleven motiverar översiktligt sitt handlande utifrån god hygienpraxis, lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven följer lagar och andra bestämmelser, följer system för kontroll av livsmedelshygien samt utför efter samråd med handledare egenkontroll.
Eleven motiverar utförligt sitt handlande utifrån god hygienpraxis, lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven följer lagar och andra bestämmelser, följer system för kontroll av livsmedelshygien samt utför efter samråd med handledare egenkontoll.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt handlande utifrån god hygienpraxis, lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."