Den unga hästens utveckling 1b
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen den unga hästens utveckling 1b relaterar till syftet med ämnet hästkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hästars näringsbehov och om olika fodermedel.
- Förmåga att iaktta och tolka hästars utveckling, rörelse, utseende och beteende.
- Kunskaper om vanligt förekommande sjukdomar, om smittspridning, smittskydd och hygien samt förmåga att arbeta med förebyggande hälsovård.
- Kunskaper om hästavel och reproduktion.
- Förmåga att planera arbetsuppgifter samt att sköta och hantera hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
- Förmåga att sköta och hantera stallar och utrustning.
- Förmåga att upprätta foderstater och att utfodra hästar med utgångspunkt från deras näringsbehov.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen den unga hästens utveckling 1b.
- Unghästars näringsbehov.
- Samband mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet.
- Avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
- Hantering av unghästar vid visitering, sjukdom och besiktning.
- Tolkning och bedömning av olika reaktioner utifrån unghästars naturliga beteende och individuella förutsättningar.
- Träningsmetoder och arbete med unghästar i åldern 3-5 år, häst vid hand, longering, tömkörning, löshoppning, inridning, inhoppning.
- Ridning i olika miljöer.
- Träningsplanering.
- Planering och genomförande av häst- och stallskötsel utifrån dags-, vecko- och årsrutiner.
- Användning och skötsel av utrustning och hjälpmedel som används under unghästars utbildning.
- Journalföring och rapportering.
- Beräkning av foderåtgång samt upprättande av foderstat.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen den unga hästens utveckling 1b.
Eleven redogör översiktligt för unghästens näringsbehov.
Vidare redogör eleven översiktligt för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet.
Eleven redogör översiktligt för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
Eleven redogör utförligt för unghästens näringsbehov.
Vidare redogör eleven utförligt för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet.
Eleven redogör utförligt för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för unghästens näringsbehov.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en enkel skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en enkel foderstat.
I arbetet hanterar eleven med visst handlag unghästar.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en välgrundad foderstat.
I arbetet hanterar eleven med gott handlag unghästar.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med säkerhet en välgrundad och utförlig foderstat.
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag unghästar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Eleven för enkla journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Eleven för noggranna journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar Vidare.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Eleven för noggranna och utförliga journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."