Den unga hästens utveckling 2

kurs
Kurskod
HÄTDEN02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen den unga hästens utveckling 2 relaterar till syftet med ämnet hästkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen den unga hästens utveckling 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen den unga hästens utveckling 2.

E
Eleven gör enkla bedömningar av unghästars styrkor och svagheter.
C
Eleven gör välgrundade bedömningar av unghästars styrkor och svagheter.
A
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av unghästars styrkor och svagheter.
E
Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en enkel skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med visst handlag unghästar.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med gott handlag unghästar.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar.
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning.
Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras.
Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag unghästar.
E
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Eleven för enkla journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
C
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Eleven för noggranna journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
A
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Eleven för noggranna och utförliga journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
E
Eleven redogör översiktligt för marknadsföring och försäljning av unghästar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
C
Eleven redogör utförligt för marknadsföring och försäljning av unghästar.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för marknadsföring och försäljning av unghästar.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."