Hästkunskap 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen hästkunskap 3 relaterar till syftet med ämnet hästkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hästars biologi och livscykler samt om dagens hästraser, deras exteriör och signalement.
- Kunskaper om hästars näringsbehov och om olika fodermedel.
- Förmåga att iaktta och tolka hästars utveckling, rörelse, utseende och beteende.
- Kunskaper om vanligt förekommande sjukdomar, om smittspridning, smittskydd och hygien samt förmåga att arbeta med förebyggande hälsovård.
- Kunskaper om hästavel och reproduktion.
- Förmåga att planera arbetsuppgifter samt att sköta och hantera hästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
- Förmåga att sköta och hantera stallar och utrustning.
- Förmåga att upprätta foderstater och att utfodra hästar med utgångspunkt från deras näringsbehov.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen hästkunskap 3.
- Hygien och smittskyddsarbete i häststallar.
- Arbete med hästar och utrustning för hästar inom ett specialområde, till exempel, trav, galopp, dressyr, hoppning, fälttävlan och stuteri.
- Skötsel av stallar och anläggningar.
- Planering av skötselrutiner och utfodringsrutiner i häststallar.
- Etik i samband med hästhantering och hästskötsel.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel.
- Journalföring och rapportering.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen hästkunskap 3.
Eleven redogör översiktligt för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar.
Dessutom ger eleven enkla förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning.
Eleven redogör utförligt för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar.
Dessutom ger eleven välgrundade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar.
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde.
I arbetet vårdar och behandlar eleven i samråd med handledare hästar.
Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde.
I arbetet vårdar och behandlar eleven efter samråd med handledare hästar.
Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde.
I arbetet vårdar och behandlar eleven efter samråd med handledare hästar.
Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom för eleven enkla journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Eleven arbetar ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom för eleven noggranna journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Eleven arbetar ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom för eleven noggranna och utförliga journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."